لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: اگر طالبان به تعهدات شان عمل نکنند منزوی خواهند شد


وزیر خارجۀ ایالات متحده می‌گوید که ماهیت هرگونه تعامل آیندۀ امریکا با افغانستان، وابسته به پابندی طالبان به تعهدات شان به ویژه در زمینۀ مبارزه با دهشت افگنی و جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به سکویی برای حملات دهشت افگنی بر دیگر کشورها، حفاظت از حقوق بشری اساسی مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان دارد.

آقای بلینکن روز چهارشنبه ۲۵ اگست (سوم سنبله) در یک کنفرانس خبری گفت که اگر طالبان به تمام تعهدات شان پابند بمانند، امریکا با آنان در تعامل خواهد بود، در غیر آن به گفتۀ آقای بلینکن واشنگتن از هر وسیلۀ دست داشته برای منزوی کردن طالبان کار خواهد گرفت. او افزود که نخستین نشانۀ پابندی طالبان به تعهدات شان این است که پس از ۳۱ اگست به کسانیکه خواستار ترک افغانستان اند، اجازۀ خروج از آن کشور را بدهند.

بلینکن افزود که پایان عملیات نظامی تخلیه به تاریخ ۳۱ اگست، پایان روند انتقال افغان‌های آسیب‌پذیر نیست و به گفتۀ وی ایالات متحده هر گونه تلاش دپلوماتیک را یکجا با جامعۀ جهانی انجام می‌دهد تا هر آن کسی که خواستار خروج از افغانستان باشد، به شمول کارکنان سفارت امریکا در کابل و افراد آسیب‌پذیر، اجازۀ بیرون شدن از آن کشور را داشته باشند.

وزیر خارجۀ امریکا گفت که تلاش‌های فعالانه جریان دارد تا پس از پایان ماموریت نظامی تخلیه به تاریخ ۳۱ اگست، میدان هوایی کابل به روی پروازها باز باشد. او گفت که طالبان علاقمندی شدید به باز نگهداشتن میدان هوایی نشان داده و تعهد کرده اند که به همه کسانی که خواهان خروج از افغانستان اند، اجازۀ خروج از آن کشور را می‌دهند.

پس از ورود طالبان به شهر کابل به تاریخ ۱۵ اگست، هزاران نفر به شمول شهروندان افغانستان و خارجی، در تلاش برای بیرون شدن از آن کشور به سمت میدان هوایی بین‌المللی کابل یورش برده و هرج و مرج شدیدی را ایجاد کردند.

آقای بلینکن گفت که از ۱۴ اگست تا حال بیش از ۸۲۳۰۰ نفر از افغانستان به بیرون از آن کشور منتقل شده اند. به گفتۀ وی تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹هزار نفر از افغانستان تخلیه شده اند.

وزیر خارجۀ امریکا گفت که اولویت خروج امریکایی‌ها از افغانستان است و به گفتۀ وی از ۱۴ اگست تا حال کم از کم ۴۵۰۰ امریکایی از افغانستان به بیرون از آن کشور منتقل شده اند. او گفت که پیش از ۱۴ اگست ۶۰۰۰ شهروند امریکا در افغانستان حضور داشت.

آقای بلینکن گفت که شهروندان امریکایی ترغیب می‌شوند تا افغانستان را ترک کنند، اما به گفتۀ وی انتخاب خود شهروندان امریکایی است که می‌خواهند از افغانستان برآیند یا در آنجا بمانند.

او افزود که برای شهروندان امریکایی مستقر در افغانستان که خواهان خروج از آن کشور اند، از طریق ایمیل، تماس و پیام تلیفونی معلومات مشخص داده می‌شود تا چگونه خود را به گونۀ مصوون به میدان هوایی کابل برسانند تا از آنجا به بیرون از افغانستان منتقل شوند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده همچنین گفت که ایالات متحده متعهد است تا آن عده افغان‌هایی را که با نظامیان و حکومت ایالات متحده همکاری داشته و نیز افغان‌های آسیب‌پذیر را از افغانستان به بیرون از آن کشور منتقل کند.

XS
SM
MD
LG