لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: امریکا کمک‌های خود را به اوکراین ادامه می‌دهد


 آنتونی بلینکن و دمیترو کولبا، وزیران خارجه ایالات متحده و اوکراین، در بروکسل، پایتخت بلجیم (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
آنتونی بلینکن و دمیترو کولبا، وزیران خارجه ایالات متحده و اوکراین، در بروکسل، پایتخت بلجیم (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز یکشنبه ۲۳ اکتوبر (اول عقرب) گفت که امریکا کمک‌های خود را برای اوکراین ادامه می‌دهد.

انتونی بلینکن ناوقت یکشنبه در تویتی نوشته است که "امروز با دیمیترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین، در مورد ادامهٔ کمک‌های ایالات متحده برای اوکراین صحبت کردم."

این دپلومات ارشد ایالات متحده در ادامهٔ این تویت همچنین گفته است که "اتهام بی‌اساس" روسیه را رد کرده که اوکراین برای استعمال "بم‌های پلید" در قلمرو خودش آمادگی می‌گیرد.


این اظهارات بلینکن پس از آن بیان شد که سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در جریان صحبت‌ با وزیران دفاع اعضای پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله وزیر دفاع فرانسه، ترکیه، بریتانیا و امریکا گفت که اوکراین برای استعمال آنچه او "بم‌های پلید" خواند، تحریک شده است. اما این مقام ارشد روسیه در مورد ادعای‌ خود جزییات ارایه نکرد.

دیمیترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین، نیز در تویتی ضمن تایید صحبت تیلفونی با همتای امریکایی‌اش گفته است که ادعای روسیه مبنی بر اینکه اوکراین برای استعمال ''بم‌های پلید '' آمادگی می‌گیرد، بی‌اساس است.

کولیبا در این تویت همچنین گفته است که روسیه از طریق نشر اطلاعات نادرست بهانه جویی برای عملیات نظامی می‌کند. این مقام ارشد اوکراین افزود که در جریان این صحبت تیلفونی با بلینکن در مورد تقویت اقدامات عملی برای تقویت دفاع هوایی صحبت کرد و به گفتهٔ او، وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفته است که امریکا از هیچ تلاشی دریغ نخواهد ورزید.


پیش از این وزارت دفاع بریتانیا نیز با نشر اعلامیه‌ای گفت که بن والس، وزیر دفاع این کشور، اتهامات همتای روسی‌اش را رد کرد که ادعا دارد کشورهای غربی با کمک با اوکراین در پی تشدید تنش است. وزیر دفاع بریتانیا هشدار داد که از چنین اتهامات به صفت بهانه‌ای برای تشدید بیشتر تنش‌ها استفاده می‌شود.

بر اساس آمار نشر شده در وبسایت وزارت دفاع ایالات متحده، از آغاز کار ادارهٔ جو بایدن تا حالا، امریکا ۹.۸ میلیارد دالر کمک‌های امنیتی را برای حکومت اوکراین تعهد کرده است.

بر اساس آمار ارایه شده، ایالات متحده از سال ۲۰۱۴ به این سو، یعنی از زمانیکه روسیه منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را جز قلمرو خود کرد، بیش از ۱۲.۶ میلیارد دالر کمک‌های امنیتی را برای اوکراین فراهم کرده است.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، دست کم ۳۰ کشور جهان کمک‌های امنیتی را برای کیف فراهم کرده است و ایالات متحده بخش اعظم کمک‌های نظامی و بشردوستانه را برای این کشور مهیا کرده است.

XS
SM
MD
LG