لینک های دسترسی

Breaking News

کشورهای اروپایی خواستار تحقیق در بارهٔ کاربرد درون‌های ایرانی در جنگ اوکراین شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

فرانسه، آلمان و بریتانیا روز جمعه ۲۱ اکتوبر (۲۹ میزان) از سازمان ملل متحد خواستند تا درباره ادعاهایی مبنی بر کاربرد طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) ایرانی توسط روسیه برای حمله بر اوکراین تحقیق کند.

در نامهٔ نمایندگان این سه کشور در ملل متحد به "شواهد مهم منابع آزاد از جمله عکس‌ها و ویدیوهای که در آنها روسیه طیاره‌های بی سرنشین مهاجر و شاهد را در اوکراین مستقر می‌کنند"، اشاره شده است.

در چند هفتۀ اخیر گزارش‌هایی در مورد کاربرد درون‌های ایرانی از سوی نظامیان روسیه در جنگ اوکراین نشر شده است. مقام‌های ایرانی تا کنون فراهم آوری طیاره‌های بی‌سرنشین جنگی به روسیه را انکار کرده و مقام‌های روسی نیز کاربرد همچو جنگ‌افزار را در جنگ اوکراین منکر شده اند.

در این نامه همچنان از ملل متحد خواسته شد تا بررسی کند که آیا قرار گرفتن درون‌های ایرانی در اختیار روسیه و کاربرد آن در جنگ اوکراین به منزله نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است یا خیر .

این قطعنامه توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی را تایید کرد و در بخشی از آن، محدودیت‌های بر انتقال خارجی تسلیحات ساخت ایران ذکر شده است.

نقض این قطعنامه می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت تحریم‌های بین‌المللی باشد که در سال‌های پیش از توافق هسته‌ای علیه ایران وضع شده بود و طبق قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شدند.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه که همه اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل هستند، اخیراً گفته‌اند که ایران با فراهم کردن طیاره‌های بدون سرنشین به روسیه، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین، به نقل از ادارات استخباراتی اوکراین، مدعی شده است که روسیه ۲۴۰۰ درون شاهد را از ایران دریافت کرده و سپس آنها را به نام روسی Geran-2 تغییر نام داده است.

برخی از اوکراینی‌ها می‌گویند که می‌ترسند حملات هواپیماهای بدون سرنشین به امر عادی تبدیل شود زیرا روسیه تلاش می‌کند از خالی شدن ذخایر میزایل‌های دوربرد با هدفگیری دقیق خود جلوگیری کند.

ایالات متحده روز پنجشنبه ادعا کرد که پرسونل نظامی ایران در اوکراین حضور دارد و نیروهای روسی را در استفاده از این درون‌ها کمک می‌کند.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع امریکا به خبرنگاران گفت: "درک ما این است که آنها [نیروهای ایرانی] در خاک کریمیه حضور دارند و پرسونل نظامی روسیه را هنگام استفاده از این درون‌ها در اوکراین کمک می‌کنند."

رایدر در پاسخ به این سوال که روسیه استفاده از درون‌های ساخت ایران را انکار می‌کند، گفت که "معلوم است که آنها دروغ می‌گویند" و تهران را به "صادرات تروریزم نه تنها در منطقه آسیای میانه بلکه اکنون به اوکراین" متهم کرد.

پیش از این، نیوریاک‌ تایمز نیز از حضور مربیون نظامی ایرانی در کریمیه گزارش داده بود. بر اساس این گزارش، این مربیون مربوط سپاه پاسداران ایران اند، گروهی که امریکا آنرا به حیث سازمان دهشت افگنی شناسایی کرده است.

در همین حال، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داده است که کشورها از جمله ایران از "جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین" حمایت نکنند.

ینس ستولتنبرگ روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با صدر اعظم سویدن گفت که همه نشانه‌ها حکایت از آن دارد که ایران برای روسیه درون تامین کرده است.

آقای ستولتنبرگ گفت: "از همه کشورها از جمله ایران می‌خواهیم که از جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین حمایت نکنند؛ این جنگی است که آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است."

XS
SM
MD
LG