لینک های دسترسی

Breaking News

تنش‌ با روسیه؛ انتونی بلینکن به اوکراین می‌رود 


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در حالی برای مذاکره با رییس جمهور اوکراین به این کشور سفر می‌کند که هراس تهاجم روسیه بر اوکراین منطقه را درگیر نگهداشته است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده امروز ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) گفت که آقای بلینکن این سفر را به گونهٔ فوری سامان داده و قرار است فردا در کیف با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور و دیمترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین ملاقات کند.

وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که هدف از این سفر تصریح مجدد تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

آقای بلینکن پس از آن در برلین با وزیر خارجهٔ آلمان در مورد تعاملات دپلوماتیک اخیر با روسیه و روی تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از پرخاشگری روسیه علیه اوکراین، بحث خواهد کرد.

روسیه در حدود ۱۰۰ هزار نیروی خویش را در امتداد مرز اوکراین جابجا کرده است؛ اقدامی که غرب گمان می‌کند بخشی از طرح اقدام نظامی علیه اوکراین است.

روسیه پیشنهادات امنیتی خویش را عنوانی ناتو و ایالات متحده نشر کرده و خواهان مذاکرات فوری با واشنگتن شده بود.

در این پیشنهادات که روسیه گفته است برای امنیت این کشور حیاتی است، آمده است که ناتو باید اجازه ندهد که اوکراین عضو این سازمان شود و امریکا نباید در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق پایگاه نظامی ایجاد کند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا این تقاضاهای مسکو را رد کرده و تاکید کرده است که مذاکرات تا زمانی پیشرفت نخواهد داشت که میل تفنگ روسیه سر اوکراین را نشانه گرفته باشد.

آقای بلینکن گفته است: "ما آماده‌ایم به پرخاشگری بیشتر روسیه قویاً پاسخ بدهیم. اما حل دپلوماتیک هنوز هم تحقق پذیر و مرجح است، اگر روسیه آنرا برگزیند."

این در حالی است که یک هیات امریکایی روز گذشته از کیف دیدار کرده و حمایت خویش را از اوکراین ابراز کرد.

امی کلوبوچر، سناتور امریکایی به صدای امریکا گفت که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در تمامی سطوح سیاسی حمایت شان را از اوکراین ابراز کرده اند و اگر روسیه دست به تهاجم علیه این کشور بزند، با تعزیرات شدید و فوری مواجه خواهد شد.

با آنهم روسیه گفته است که هیچ طرحی برای حمله بر اوکراین را ندارد.

XS
SM
MD
LG