لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور پیشین اوکراین برای محاکمه به کشورش بر می‌گردد


پیترو پوروشینکو رییس جمهور پیشین اوکراین،‌ هنگام کنفرانس خبری در وارسا، پایتخت پولند
پیترو پوروشینکو رییس جمهور پیشین اوکراین،‌ هنگام کنفرانس خبری در وارسا، پایتخت پولند

پترو پوروشینکو، رییس جمهور پیشین اوکراین، روز یکشنبه ۱۷ جنوری‌(۲۶ جدی) گفت که به خاطر مبارزه با اتهامات خیانت علیه خودش به اوکراین بی‌می گردد.

آقای پوروشینکو روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در وارسا، پایتخت پولند، گفت که اتهام وارد شده علیه وی "انگیزهٔ سیاسی" دارد، اما تاکید کرد که به باور او مبارزه علیه اتهامات، بخشی از دفاع او برای وحدت ملی اوکراین است.

رییس جمهور پیشین اوکراین این اظهارات را پیش از پرواز‌ به کیف، پایتخت اوکراین بیان کرد.

آقای پوروشینکو در این کنفرانس خبری گفت:‌ "من به اوکراین بر می گردم تا برای اوکراین مبارزه کنم."

یک سارنوال آقای پوروشینکو را متهم کرده است که در فروش مقدار زیاد ذغال سنگ دخیل بوده است که از طریق آن در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، برای جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین کمک مالی فراهم شده است.

آقای پوروشینکو یکی از ثروتمندترین تاجران در اوکراین به شمار می رود. او مالک "امپراتوری" قنادی موسوم به Roshen است.

محکمهٔ کیف از قبل سرمایه‌های آقای پوروشینکو را به خاطر انجام تحقیقات در مورد اتهام "خیانت بزرگ" منجمد کرده است.

آقای پوروشینکو ادعا کرده است که بی‌گناه است. او جانشین اش، ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور کنونی اوکراین، را متهم کرده است که به خاطر انحراف افکار عامه از مشکلات گستردهٔ که اوکراین با آن مواجه است تلاش می‌کند وی را از لحاظ سیاسی بی‌اعتبار سازد. در حال حاضر، اوکراین علاوه بر مشکلات اقتصادی، با افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ نیز مواجه است.

باوجود جدی بودن اتهامات، آقای پوروشینکو ظاهراً خوشبین به نظر می‌رسید. زمانیکه از وی پرسیده شد که آیا در هنگام برگشت به اوکراین انتظار دارد که دستگیر شود، او در پاسخ گفت: "قطعا نه."

آقای پوروشینکو پس از آنکه در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط رییس جمهور زیلینسکی شکست خورد، با اتهام متعدد مواجه شد.

پوروشینکو در حالی به کشورش بر می‌گردد که روسیه نزدیک به ۱۰۰ هزار نیروی نظامی خود را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر ساخته است؛ اقدامی که موجب نگرانی برخی از کشور‌های غربی شده است.

شماری از کشور غربی با ابراز نگرانی گفته اند که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ممکن قصد حملهٔ نظامی بر اوکراین را داشته باشد.

رییس جمهور پیشین اوکراین همچنین گفت که "به نظر من این اقدام بسیار غیرمسوولانهٔ‌ رهبری کنونی برای تجزیه کشور و از بین بردن وحدت است."

پوروشنکو پس از یک رسوایی فساد اداری در انتخابات ۲۰۱۹، شکست خورد، اما به خاطر عملکرد‌اش در بازسازی اردوی اوکراین که بر ضد شورشیان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین درگیری جنگ است، بار دیگر با اعتبار بیشتر در میان مردم ظهور کرده است.

XS
SM
MD
LG