لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن:‌ امریکا از درگیری در مرز میان ارمنستان و آذربایجان نگران است


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز دوشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) گفت که امریکا از وقوع درگیری‌ها در مرز میان ارمنستان و آذربایجان نگرانی عمیق دارد.

در اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده از قول انتونی بلینکن آمده است‌: "قسمیکه از دیر زمان به این سو واضح کرده ایم، راه حل نظامی [میان آ‌ذربایجان و ارمنستان] وجود ندارد.''

در همین حال، وزارت دفاع ارمنستان صبح سه شنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) در ویب سایت خود نوشته است که نیروهای مسلح آذربایجان با استفاده از توپخانه، هاوان و طیاره‌های بی‌سرنشین بر چندین منطقهٔ مرزی ارمنستان‌-آذربایجان حمله کرده اند.

وزارت دفاع ارمنستان گفته است که مناطق سوسک، واردنیس، گوریس، کاپان، ارتانیش، ایشخانهسار و برخی زیربناهای غیرنظامی در داخل قلمرو آن کشور هدف حملات آذربایجان قرار گرفته است که در نتیجهٔ این حملات شماری کشته و زخمی شده اند. اما این وزارت مشخص نکرده است که به چه تعداد افراد کشته و زخمی شده اند.

وزارت دفاع آذربایجان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نیروهای ارمنستان نخست گلوله باری را آغاز کردند، اما وزارت دفاع ارمنستان اظهارات نظامیان آذربایجان را "دروغ مطلق" خوانده است.

وزارت دفاع آذربایجان ارمنستان را به "اعمال خرابکارانه گسترده" در نزدیکی مناطق مرزی داشکسان، کلباجار و لاچین متهم کرد و افزود که نیروهای ارمنستان مواضع اردوی آن کشور را هدف حمله قرار داده اند.
وزارت دفاع آذربایجان همچنین گفته است که در اثر حملات نیروهای ارمنستان به نیروهای آذربایجانی تلفات وارد شده است، اما در مورد جزییات بیشتر ارایه نکرده است.

آذربایجان و ارمنستان در سال ۲۰۲۰ در منطقهٔ در قره‌باغ برای شش هفته پیهم با همدیگر جنگیدند که در اثر آن کم و بیش ۶۵۰۰ نفر کشته شدند. پس از شش هفته جنگ خونین، دو کشور به آتش‌بس توافق کردند و بر اساس این توافق حدود ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح روسیه در قره‌باغ مستقر شد.

پس از توافق آتش بس، آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را چندین بار را به نقض آتش‌بس متهم کردند.

آذربایجان و ارمنستان یکبار دیگر در دهۀ ۱۹۹۰ میلادی نیز به خاطر ملکیت قره‌باغ درگیر جنگ خونینی شده بودند.

پس از جنگ سال ۲۰۲۰، ارمنستان بخش زیاد قلمروی را که برای چندین دهه زیر کنترول داشت، از دست داد.

با وصف مستقر شدن نیروهای حافظ صلح روسیه در قره ‎باغ و امضای توافق آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان، وضعیت در این ساحه هنوز هم پرتنش است.

اکثریت جمعیت قره‌باغ ارمنی اند، اما این ساحه به گونۀ کامل در داخل خاک آذربایجان موقعیت دارد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG