لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت از شیوع امراض در مناطق سیل‌زدهٔ پاکستان هشدار داد


سازمان جهانی صحت روز شنبه ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) از وقوع "فاجعه دوم" پس از سیل‌های مرگبار در پاکستان هشدار داده و گفت که سیل‌زدگان به شدت در معرض شیوع امراض ناشی از آب و سایر بیماری‌ها قرار دارند.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت گفت: "من عمیقاً نگران احتمال وقوع فاجعه دوم در پاکستان هستم. موجی از بیماری و مرگ به دنبال فاجعهٔ مرتبط با تغییرات آب و هوا، به شدت بر سیستم‌های صحی حیاتی تأثیر گذاشته و میلیون‌ها نفر را آسیب‌پذیر کرده است."

سیلاب‌های موسمی جان ۱۵۴۵ نفر، به شمول ۵۵۲ کودک، را در پاکستان گرفته، ۳۳ میلیون جمعیت آن کشور را متاثر کرده و میلیون‌ها هکتار زمین را زیر آب کرده است.

باوجودیکه سطح سیلاب در این هفته در ایالت‌های که بدترین آسیب را دیده اند، کاهش یافته است، اما بسیاری از آسیب‌دیدگان تاکنون در خیمه‌ها و کمپ‌های موقت زندگی می‌کنند و به طور فزایندهٔ معروض به امراض مانند اسهالات، تب دنگی، ملاریا، بیماری‌های جلدی و عفونت‌های چشم می‌باشند.

آقای گیبریسوس گفت: " سیستم تامین آب آشامیدنی مختل شده و مردم مجبور به نوشیدن آب غیر صحی هستند. اما اگر به سرعت برای محافظت از سلامت و ارایه خدمات بهداشتی ضروری اقدام کنیم، می‌توانیم تاثیر این بحران قریب الوقوع را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم."

رییس سازمان جهانی صحت همچنین گفت که نزدیک به دو هزار مرکز صحی در پاکستان به طور کامل یا نسبی آسیب دیده اند و از اهداکنندگان خواست تا به کمک‌های سخاوتمندانهٔ خود ادامه دهند تا جان افراد بیشتر نجات یابد.

در همین حال شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان روز شنبه ۱۷ سپتمبر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که برای نخستین بار پس از شیوع بیماری کووید۱۹ کاملاً به گونهٔ حضوری برگزار می‌گردد، عازم نیویارک شد. آقای شریف در این مجمع از جامعه جهانی خواستار کمک‌های بشری بیشتری خواهد شد.

پیش از این، صدراعظم پاکستان از موسسات خیریه و امداد رسان تقاضا کرده بود تا مواد غذایی برای کودکان، کمپل، لباس و سایر مواد غذایی را برای سیل‌زدگان فراهم کنند زیرا آنها به شدت منتظر کمک استند.

سازمان جهانی صحت اعلام کرده است که نظارت بر امراض از جمله اسهال حاد، کولرا و سایر بیماری‌های واگیر را افزایش داده و تجهیزات طبی را برای مراکز صحی فراهم می‌کند.

از جمله کسانی که در مناطق سیلاب‌زده در معرض خطر بیشتر قرار دارند، زنان باردار استند. براساس گزارش صندوق جمعیت ملل متحد ۶۵۰ هزار زن حامله در اثر سیلاب‌ها متاثر شده که از جمله ۷۳ هزار آن قرار است در ماه آینده زایمان کنند و شدیداً به خدمات صحی نیاز دارند.

مقامات پاکستانی باران‌های اخیر را ناشی از تغییرات اقلیم ساخته دست بشر می‌دانند و می‌گویند که پاکستان ناعادلانه عواقب اقدامات غیرمسوولانه کشورهای دیگر را متحمل می شود.

XS
SM
MD
LG