لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن به 'زورگویی و پرخاش‌گری' چین هشدار داد 


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا از توسل چین به "پرخاش‌گری و زورگویی" هشدار داده است.

آقای بلینکن که در نخستین سفر خود به آسیا به عنوان وزیر خارجه امریکا قرار دارد، گفته است که اگر چین برای بدست آوردن مقاصد خود از زورگویی و پرخاش‌گری کار بگیرد، امریکا آماده است که در صورت لزوم، در برابر آن ایستادگی کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا افزایش دعوای مالکیت چین بر آب‌های شرقی و جنوبی چین، روابط تیره میان امریکا و چین را بیشتر از پیش تحت تاثیر قرار داده است؛ آب‌های که چندین کشور در منطقه بر آن ادعای مالکیت دارند.

وزیر خارجه امریکا را در سفر به توکیو، لوید آستن،‌ وزیر دفاع امریکا نیز همراهی می‌کند. این نخستین سفر خارجی اعضای کابینه جو بایدن پس از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری امریکا است.

در اعلامیه‌ای که وزرای خارجه و دفاع امریکا، یکجا با همتایان جاپانی شان منتشر کرده اند، آمده است: "رفتارهای چین، تا آنجایی که در تضاد با نظم موجود بین‌المللی قرار دارد، چالش‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و تکنالوژیکی را بر سر راه جامعه بین‌المللی قرار می‌دهد."

قرار است روز پنجشنبه، اعضای ارشد ادارهٔ جو بایدن برای نخستین بار با مقامات چینی روی روابط دو کشور صحبت کنند.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری از قبل تنظیم شده گفت که روابط امریکا و جاپان "نباید منافع جناح سومی را هدف قرار دهد".

پیش از این، آقای آستن گفته بود که برای ایجاد مانع قوی در مقابل چین و تقویت همکاری‌های نظامی با متحدین امریکا در جاپان، هند و کوریای جنوبی ملاقات خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG