لینک های دسترسی

Breaking News

بوکوحرام مسوولیت ربودن صدها دانشجوی نایجریایی را گرفت


عکس آرشیف
عکس آرشیف

گروه تندرو بوکوحرام مسوولیت ربودن صدها دانشجوی مکتب در ولایت کاتسینای نایجریا رابه دوش گرفت.

بوکوحرام و رقیب آن، گروه دولت اسلامی در ولایت غرب افریقا، شورشگری را در ساحات شمال نایجریا که هم مرز با کامرون، چاد و نایجر است به راه انداخته اند که سبب کشتار هزاران و بیجاشدن میلیون‌ها نفر دیگر شده است.

مقام‌های محلی در ولایت کاتسینای نایجریا شام دوشنبه گفتند که ربایندگان با دولت تماس گرفته و گفتگوها جریان دارد تا مصوونیت این کودکان تضمین شده و آنان به خانواده‌های شان برگردانده شوند.

بستگان ده‌ها نفر از دانشجویان ربوده شده روز سه شنبه ۱۵ دسمبر (۲۵ قوس) به جاده‌های شهر کانکارا در ولایت کاتسینا برآمده و به خاطر ربوده شدن کودکان شان از سوی جنگجویان بوکوحرام، صدای نگرانی و اعتراض شان را بلند کردند.

احمد، پدر یکی از این شاگردان ربوده شده به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "خبر ربوده شدن فرزندان مان از سوی بوکوحرام، هر امیدی را که برای دوبارۀ فرزندم در آیندۀ نزدیک داشتم، به یاس مبدل کرد."

خبرگزاری فرانس پرس به یک نوار صوتی بوکوحرام که روز سه شنبه نشر شد، دست یافته است. در این نوار صوتی چهار دقیقه‌ای مردی می‌گوید: "من ابوبکر شیکاو هستم و برادران ما در آدم‌ربایی کاتسینا دست دارند."

ابوبکر شیکاو، رهبر بوکوحرام که در سال ۲۰۱۴ با ربودن ۲۷۶ دختر دانشجو خشم جهانی را بر انگیخت در این نوار صوتی می‌گوید: "ما این حمله را به خاطر تعالی دین خدا و خوار کردن بی ایمان‌ها انجام دادیم، زیرا تعلیمات غربی اسلامی نیست و آنچه [به این دانشجویان] تدریس می‌شود از جانب خدا و رسول حرام خوانده شده است."

شمار دقیق شاگردان ربوده شده تا هنوز روشن نشده است. سخنگوی اردوی نایجریا به رسانه‌های آن کشور گفته است که ۳۳۳ دانشجوی پسر توسط مردان تا دندان مسلح ربوده شده اند، اما خبرگزاری فرانس پرس به نقل از منابع محلی از ربوده شدن بیش از ۵۰۰ دانشجو خبر داده است.

آدم‌ربایی روز دوشنبه در زادگاه محمدو بوهاری، رییس جمهور نایجریا و در زمانی انجام شد که آقای بوهاری از این ولایت دیدن می‌کرد.

رییس جمهور بوهاری این حمله را محکوم کرده و دستور داده است که تدابیر برای تامین امنیت مکاتب شدیدتر شود.

آقای بوهاری مبارزه با بوکوحرام را اولویت کاری خود قرار داده است، اما از انتخابات سال ۲۰۱۵ در نایجریا به اینسو، وضعیت امنیتی در آن کشور وخیم‌تر شده است.

کمیشنری عالی بریتانیا در نایجریا به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که وضعیت را از نزدیک زیر نظارت دارد.

اتحادیۀ اروپا ضمن تقاضا برای "رهایی فوری و بی قید و شرط" کودکان ربوده شده، تاکید کرده است که آنان باید هر چه زودتر به خانواده‌های شان برگردند.

XS
SM
MD
LG