لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌ها: تندروان بوکوحرام در ایالت نایجر نفوذ کرده اند


مقام‌های محلی نایجریا گفته اند که تندروان بوکوحرام چندین منطقه را در ایالت نایجر آن کشور تصرف کرده اند و تلاش دارند مردم را به صفوف این گروه جلب و جذب کنند.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام محلی و یک مقام کمیسیون اطلاعات ایالت نایجر گزارش داده است که تندروان بوکوحرام از طریق توزیع پول برای روستا نشینان تلاش می‌کنند آنان را در صفوف خود بر ضد حکومت آن کشور جذب کنند.

تندروان بوکوحرام بیشتر در شمال‌شرق نایجریا مستقر اند و حضور جنگجویان این گروه در ایالت نایجر که هم‌مرز با ابوجه، پایتخت آن کشور است، در حالی موجب نگرانی شده است که به گفتهٔ نظامیان نایجریایی، تلاش‌های ضد شورش آنان، موثر واقع شده است.

سلیمان چوکابو،‌ رییس محلی منطقهٔ‌ شیروروی ایالت نایجر، گفته است که تندروان بوکوحرام حال از جملهٔ‌ ۲۵ حوزه این ایالت، در هشت حوزهٔ ایالت نایجر فعالیت دارند.

اما این مقام محلی گفته است که شماری دقیق جنگجویان بوکوحرام که در ایالت نایجر فعالیت دارند، مشخص نیست.

آقای چوکابو همچنین از حکومت فدرال ایالت نایجر خواست که برای مبارزه با بوکوحرام، قوای بیشتر به منطقه اعزام کند.

محمد سانی ادریس، کمیشنر اطلاعات ایالت نایجر، نیز این موضوع را تایید کرد و گفت که جنگجویان بوکوحرام که در وهلهٔ نخست راهزنان مسلح تصور می‌شدند، حال در ایالت نایجر نفوذ کرده اند. اما آقای ادریس گفته است که حکومت ایالتی و نهاد‌های امنیتی قادر شده اند جلو گسترش جنگجویان این گروه را بگیرند.

این مقام نایجریایی همچنین گفت که حکومت آن کشور هر اقدام لازم را برای جلوگیری از گسترش بیشتر جنگجویان بوکوحرام را روی دست خواهد گرفت.

گروه بوکوحرام که مخالف آموزش و معارف غربی است، از سال ۲۰۰۹ میلادی به این‌سو، بر ضد حکومت نایجریا درگیر جنگ بوده است و اخیراً با گروه دولت اسلامی یا داعش در این پرجمعیت ترین کشور افریقایی یکجا شده است.

بر اساس تخمین ملل متحد،‌ از‌ آغاز جنگ تندروان بوکوحرام تا حال، کم از کم ۳۵هزار نفر در نایجریا کشته شده اند و میلیون‌ها شهروند آن کشور در این مدت از خانه‌های شان بی‌جا شده اند.

نظامیان نایجریایی در ماه سپتمبر ۲۰۲۱ گفتند که نزدیک به ۶۰۰۰ جنگجوی بوکوحرام اخیراً به حکومت آن کشور تسلیم شده اند.

XS
SM
MD
LG