لینک های دسترسی

Breaking News

آیا درنهایت رهبر بوکوحرام کشته شد؟


گزارش های کشته شدن ابوبکر شیکاو، رهبر گروه تروریستی بوکوحرام در جریان ۱۲ سال‌های گذشته چندین بار خبرساز شده، اما هر بار نادرست ثابت شده است.

منابع استخباراتی می‌گویند که شورشیان جهادی متحد دولت اسلامی روز چهارشنبه حمله‌ای را بر سنگرهای گروه ابوبکر شیکاو در جنگل سمبیسا در ایالت بورنو نایجریا انجام دادند.

این منابع گفته اند که شیکاو پس از یک سلسله درگیری‌ها و محاصره، تلاش به خودکشی کرد تا اسیر نظامیان دولت اسلامی نشود، که در نتیجه به شدت زخمی شد.

رسانه‌های نایجریا گزارش داده اند که ممکن سرانجام مردی که برای ربودن نزدیک به ۳۰۰ دختر دانش آموز در سال ۲۰۱۴ در سرخط رسانه‌های بین المللی قرار گرفته بود، کشته شده باشد.

اما ۲۴ ساعت پس از انتشار این خبر، اردوی این کشور گفت که هنوز تحقیقات ادامه دارد و جزییات مربوط به رویداد و اینکه شیکاو کجا است، مشخص نشده است.

از سال ۲۰۰۹ به اینسو بیش از ۴۰هزار نفر در اثر درگیری‌ها در شمال شرق نایجریا کشته و بیش از دو میلیون نفر آواره شده اند. افزون بر نایجریا، جنگ به مناطقی در کشورهای همسایه چون چاد، کامرون و نایجر نیز گسترش یافته است.

در سال ۲۰۱۶ بوکوحرام پس از اختلاف نظر در مورد حملات شیکاو بر غیرنظامیان مسلمان و استفاده از کودکان و زنان به عنوان بم‌گذاران انتحاری، به دو دسته تقسیم شد.

دستهٔ اول جناح بوکوحرام به رهبری ابوبکر شیکاو است که در جنگلات سمبیسا و مرزهای شمالی کامرون و مرز ‌چاد مستقر است.

دستهٔ دوم دولت اسلامی در غرب افریقا است که در جنگلات الاگارنو و مناطق جهیل چاد مستقر اند.

هر دو گروه نیروهای مسلح نایجریا را هدف قرار می‌دهند، اما گاه ناگاهی درگیری‌های برسر نفوذ و قلمرو بین این دو جناح نیز صورت می‌گیرد.

در سمبیسا چه اتفاقی افتاد؟

براساس دو منبع استخباراتی روز دوشنبه کاروانی از موترهای مجهز باماشیندار مربوط دستهٔ دولت اسلامی در غرب افریقا وارد جنگل سمبیسا شدند و مستقیماً به طرف مقر بوکوحرام حرکت کردند.

منابع گفتند که گروه دولت اسلامی محافظان شیکاو را خلع سلاح کرده و خانهٔ را که شیکاو در آن بود محاصره کردند.

اتفاقی که در ادامه رخ داد کاملاً مشخص نیست، اما منابع گفته اند که شیکاو به ضرب گلوله به سینه‌اش قصد داشت خود را بکشد تا اسیر نشود، اما به شدت زخمی شد.

سپس او در حالیکه بیهوش بوده، توسط افراد خودش به جای نامعلومی منتقل شده است.

یکی از منابع گفت: "حقیقت این است که او ممکن به سختی از زخمهای خود جان سالم به در ببرد."

تحلیلگران می‌گویند، زخمی یا مرده، در هر صورت از بین رفتن شیکاو ضربهٔ بزرگی به گروه بوکوحرام خواهد بود.

XS
SM
MD
LG