لینک های دسترسی

Breaking News

بولتن: طرز تصمیم گیری ترمپ خطرناک است


جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا در کتاب جدید خویش از دونالد ترمپ به عنوان رهبر "غیرقابل پیشبینی" و کسی که مایل است به زیر پا گذاشتن امنیت امریکا، وضعیت انتخاب مجدد خود را بهبود بخشد، یاد کرده است.

آقای بولتن در مصاحبهٔ با صدای امریکا از این انتقادات‌اش دفاع کرده گفت: "طرز تصمیم گیری ترمپ خطرناک است."

جان بولتن که پس از ۱۸ ماه کار به عنوان مشاور امنیت ملی، قصر سفید را در ماه سپتمبر ۲۰۱۹ ترک کرد در کتاب خود ادعاهای گسترده ای را درباره خلاف‌کاری رییس جمهور و ناکامی سیاست های خارجی او مطرح کرده است.

این کتاب (اطاقی که در آنجان این اتفاق افتاد) در مورد روند تصمیم گیری رییس جمهور ترمپ پیرامون موضوعات وابسته به پالیسی خارجی زمانی که آقای بولتن منحیث مشاور امنیت ملی ایفای وظیفه می‌کرد، نوشته شده است.

رییس جمهور ترمپ و مقامات ارشد قصر سفید در واکنش شدید به این اتهامات گفته اند که جان بولتن به خاطری چنین نوشته که رییس جمهور ترمپ پیشنهادات سختگیرانه سیاسی او را رد کرده بود.

رییس جمهور این کتاب را "مجموعه ای از دروغ ها و داستان های جعلی" خوانده و آقای بولتن را به نقض قانون برای افشای اطلاعات "سری" متهم کرده است.

در این مصاحبه، این مقام پیشین امریکایی ترمپ را به امتیاز دادن به مخالفان امریکا مانند ایران و کوریای شمالی به منظور تقویت جایگاه سیاسی‌اش نیز متهم کرده است.

وی با اشاره به معاملات دولت با ایران و کوریای شمالی گفت: "او (ترمپ) مرتباً خواستار نشستن با آیت الله ها است، همانطوری که می خواست با کیم جونگ اون بنشیند."

بولتون در کتاب خود ادعا کرده است که ترمپ صریحاً از رییس جمهور چین خواسته تا با افزایش واردات محصولات کشاورزی امریکایی، وی را در انتخاب مجددش یاری کند.

وی همچنین گفت که ترمپ از برنامه های رییس جمهور چین برای ایجاد زندان به بیش از یک میلیون مسلمان ایغور و دیگر اقلیت های عمدتاً مسلمان چشم پوشی کرده است.

وی همچنین گفت كه شاهد فشار ترامپ به رییس جمهور اوکراین برای آسیب رساندن به رقبای سیاسی او در امریکا بوده است؛ اتهامی كه منجر به استیضاح ترامپ در اوایل سال جاری شد.

با وجود تلاش های رییس جمهور ترمپ برای جلوگیری از نشر این کتاب، قاضی فدرال به تاریخ۲۰ جون (۳۱ جوزا) اجازه نشر کتاب را داد. دونالد ترمپ نگران بود که در این کتاب معلومات سری دولتی فاش خواهد شد و به امنیت ملی این کشور آسیب خواهد رسید.

قاضی فدرال گفت که آقای بولتن بدون منظوری نهایی مقامات استخبارات ملی کتاب اش را نشر کرده و ممکن آسیب برگشت ناپذیری را به امنیت ملی وارد کرده باشد.

XS
SM
MD
LG