لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز: ۲۰۲۲ شاهد افول بی‌پیشینهٔ آزادی رسانه‌ها بود


کاهش محدودیت‌های اعمال ‌شده برای جلوگیری از همه‌گیری کووید۱۹ توام با این توقع بود که روزنامه‌ نگاران بیشتری در سال ۲۰۲۲ مشغول به کار شوند، اما وقوع و گسترش درگیری‌های مرگبار، باعث افزایش قتل و زندانی شدن خبرنگاران در این سال شد.

با وقوع خشونت‌ها در مکسیکو، جنگ در اوکراین، مسلط شدن طالبان بر افغانستان و وضع قوانین سرکوبگرانه و سرکوب رسانه‌ها، ۲۰۲۲ سال دشواری برای آزادی رسانه‌ها بود.

حکومت های سرکوبگر مانند رژیم طالبان در افغانستان به دنبال جلوگیری از دسترسی به اخبار موثق استند.

طالبان پخش نشرات رادیویی و تلویزیونی صدای امریکا و شماری دیگر از رسانه‌های برون مرزی را از داخل افغانستان متوقف کردند. با اینحال نشرات صدای امریکا بدون سکتگی از طریق امواج جدید و ماهواره از بیرون افغانستان به شنوندگان افغان ادامه دارد.

کلیتون وایمرز، مدیر اجرایی گزارشگران بدون مرز گفت: "متاسفانه، ما شاهد افزایش بازداشت، گروگان گیری و کشته شدن روزنامه‌ نگاران در سراسر جهان بوده ایم."

گزارشگران بدون مرز گزارش می دهد که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۳۳ خبرنگار بازداشت و ۵۷ نفر کشته شده اند. چین، میانمار و ایران کشورهایی است که بیشترین رقم زندانی کردن گزارشگران را دارد، در حالی که مکسیکو، اوکراین و هایتی کشورهایی بودند که در سال ۲۰۲۲ در آنجا بیشتر گزارشگران کشته شده اند.

جنگ روسیه در اوکراین، با اعمال قوانین سرکوبگرانه به هدف سرکوب گزارش‌ها از سوی مسکو، باعث شد که نهادهای خبری بسیار بزرگ مسدود شود و تاثیر بزرگی را بر روند کار خبرنگاری بگذارد.

در اوکراین، روزنامه نگاران برای مصوون نگه داشتن کارکنان و اطلاع رسانی به مخاطبان تلاش می کنند.

اولگا ردینکو، مدیر مسوول روزنامهٔ کیف مستقل گفت: "پوشش خبری هیچ جنگی هرگز آسان نیست، به خصوص هنگامی که جنگی در کشور شما رخ می‌دهد... هیچ مصوونیتی برای شما وجود ندارد. هیچ مصوونیتی برای خانواده شما وجود ندارد."

اما مناطق درگیر جنگ تنها خطر برای رسانه‌ها نیست. در مکسیکو، خشونت و قتل‌های هدفمند روزنامه نگاران منجر به مرگبارترین سال این کشور شد.

پاله سوسیدو، عضو گروه حقوق بشری بند ۱۹، گفت: "بیشترین نگرانی ما خشونت کشنده است. زیرا وقتی یک روزنامه نگار کشته می‌شود، اتفاقی به نام قتل مضاعف رخ می‌دهد، یعنی با قتل خبرنگار، گزارش‌ها و تحقیقات وی نیز از نشر باز می‌ماند. این یک تاثیر بسیار قوی برای ارعاب و سانسور دارد."

چین همچنان یک سانسورگر پیشگام رسانه ها است و نفوذ آن در هانگ کانگ احساس می شود. تحلیلگران به این باورند که محاکمه جیمی لای، بنیانگذار اپل دیلی، منحیث هشدار به مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

کیت رچبورگ، عضو اتحادیهٔ گزارشگران خارجی در هانگ کانگ گفت: "بنابراین، با این دوسیه ‌های امنیت ملی، همه را متوجه می‌ سازند که اگر این اتفاق برای کسی مثل جیمی لای سرشناس و ثروتمند رخ دهد، ممکن است برای هر کسی هم اتفاق بیفتد."

XS
SM
MD
LG