لینک های دسترسی

Breaking News

عسکر افغان قاتل عساکر برتانوی فرار کرد


یک عسکر افغان که در جریان گزمۀ مشترک سه سرباز برتانوی را به قتل رسانید، فرار نموده است.

وزارت دفاع برتانیه میگوید سه سرباز آن کشور توسط حملۀ عمدی یک سرباز افغان به قتل رسیده است. این حمله در ولسوالی نهر سنگین هلمند رخ داده است. گزارش شده که سرباز افغان از چندین نوع سلاح استفاده کرده است. حد اقل، چهار سرباز برتانوی درین حادثه جراحت برداشته اند.

شیر محمد کریمی، لوی درستیز قوای مسلح افغانستان تعهد نمود تا مهاجم را دستگیر و محاکمه خواهد کرد.

سنخگوی ناتو گفت حمله کار یک فرد بود که همراهان افغان و آیساف را فریب داده است.

جنرال دیوید پتریئس، قوماندان قوای ائتلاف روز سه شنبه با نشر بیانیۀ خواهان اتحاد در امر تامین امنیت در افغانستان گردید. پتریئس گفت بخاطر شکست دشمن مشترک، قوای افغان و ناتو باید قادر باشند بر یکدیگر اعتماد نمایند.

در کابل، سخنگوی حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در مورد حمله اظهار تأسف نمود.

در عین حال، اندریس فو رسموسن، منشی عمومی ناتو میگوید تعین تاریخ مشخص غرض خروج عساکر از افغانستان ممکن طالبان را ترغیب نماید تا حملات بر قوای ائتلاف را افزایش دهند.

منشی عمومی ناتو طی مصاحبۀ با روزنامۀ تلگراف گفت او قادر نیست تاریخ مشخصی را تعین نماید که به اساس آن قوای خارجی افغانستان را ترک خواهند کرد و از شرکای ائتلاف خواست عساکر شان را تا زمانیکه نیاز باشد در آن کشور نگهدارند.

رسموسن همچنان هشدار داد که خروج قبل از وقت از افغانستان شاید طالبان را دوباره به قدرت بیاورد که این امر میتواند ثبات در کشور همسایه-پاکستان- را به خطر مواجه سازد.

روز دوشنبه، یک گروه مدافع حقوق بشر افغان اعلام نمود که طی سال جاری بیش از یک هزار غیر نظامی در افغانستان هلاک شده است. این رقم سال ۲۰۱۰ را به خونین ترین سال در جریان نُه سال جنگ مبدل ساخته است.

گزارش سازمان "ناظر حقوق افغانستان" میرساند که در حادثات مربوط به جنگ در جریان شش ماه گذشته، همه روزه در حدود شش افغان کشته و هشت تن دیگر مجروح شده اند.

این گزارش مشعر است که افزایش تعداد عساکر قوای ائتلاف شورش گرایی طالبان را تضعیف نکرده، بلکه تندروانی را جرأت داده است که فکر میکنند این آخرین تلاش، قبل از خروج عساکر خارجی از آن کشور باشد.

XS
SM
MD
LG