لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بریتانیا به مسکو و بیجنگ: غرب در مقابل دیکتاتوری خواهد ایستاد 


لیز تراس، وزیر خارجهٔ بریتانیا
لیز تراس، وزیر خارجهٔ بریتانیا

وزیر خارجهٔ بریتانیا امروز ۲۱ جنوری (اول دلو) به ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و شی جینپنگ، رییس جمهور چین هشدار داده گفت که غرب در مقابل دیکتاتوری خواهد ایستاد که از جنگ سرد به اینسو بیش از هر زمان دیگر تقویت شده است.

لیز تراس، وزیر خارجهٔ بریتانیا در آسترالیا گفت که غرب باید در مقابل تهدیدات جهانی پاسخ مشترک ارایه کند،‌ روابط خویش را با دموکراسی‌ها در منطقهٔ اندو و پسفیک عمیق کرده و پرخاشگران جهانی را سرکوب کند.

او افزود که پرخشاگران جهانی در تلاش صادرات دیکتاتوری به جهان اند و از همین رو رژیم‌های مانند بلاروس، کوریای شمالی و میانمار، مسکو و بیجنگ را نزدیکترین متحد شان یافته اند.

وزیر خارجهٔ بریتانیا علاوه کرد که غرب باید با متحدان خویش مانند، آسترالیا، اسراییل، هند، جاپان و اندویزیا برای سرکوب کردن پرخاشگران کار کند.

در این حال، مقامات روسی می‌گویند که غرب به "تفرقه آغشته بوده و درگیر روسیه‌هراسی" است،‌ حق ندارد به مسکو در مورد اقداماتش مشوره بدهد.

چین نیز می‌گوید که غرب هنوز هم فکر می‌کند که مانند روز‌های استعماری بر جهان حکمروایی کند. این کشور گفته است که بیجنگ بدون مداخلهٔ قدرت‌های خارجی مسیراش را تعیین خواهد کرد.

روسیه در امتداد مرز اوکراین در حدود ۱۰۰ هزار نیروی خویش را مستقر کرده است و غرب تلاش دارد از تهاجم احتمالی مسکو بر کیف جلوگیری کند.

وزیر خارجهٔ بریتانیا به ولادمیر پوتین هشدار داد که دست از اوکراین بکشد و مرتکب "اشتباه بزرگ استراتیژیک" نشود.

او در اشاره به جنگ شوروی سابق در افغانستان و جنگ در چیچنیا گفت که مسکو باید از تاریخ بیاموزد که تهاجم منتج به تلفات و ایجاد شرایط مخوف می‌شود.

در جریان تهاجم شوروی سابق به افغانستان بیش از ۱۵ هزار نظامی روسی و صدها هزار افغان بین سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۹ کشته شدند.

این در حالی است که در جریان تهاجم ایالات متحده بر افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۳۵۰۰ تن از نیروهای ایتلاف بین المللی کشته شدند.

XS
SM
MD
LG