لینک های دسترسی

Breaking News

روستاهای مسلمانان در برما ویران شده – دیدبان حقوق بشر


کم از کم ۱۰۰۰ خانه در راخین به آتش کشیده شده است
کم از کم ۱۰۰۰ خانه در راخین به آتش کشیده شده است

سازمان دیدبان حقوق بشر روز دو شنبه گزارش دادکه تصاویر روشن ماهواره‌ای از ساحات مسلمان نشین در میانمار (برما) نشان می‌دهد که ۸۲۰ ساختمان دیگر در پنج روستای مسلمان نشین در ایالت راخین (اراکان) آن کشور ویران شده است.

دیدبان حقوق بشر مستقر در ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای حکومت میانمار را ترغیب کرده است تا بدون درنظرداشت وابستگی نژادی و دینی ساکنان راخین، به ملل متحد اجازه دهد تا تحقیقات بی طرفانه در مورد انجام دهد و با آن سازمان همکاری کند.

براد ادمس، مسوول بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر، گفته است "تصاویر تکاندهندۀ جدید ماهواره‌ای تایید می‌کند که تخریبات در روستاهای روهینگیا به مراتب بیشتر از آنچه است که حکومت برما آن را پذیرفته است."

پیش از این، زاو هتای سخنگوی ریاست جمهوری میانمار، دیدبان حقوق بشر را به گزاف گویی در مورد تخریب روستاهای مسلمان نشین در میانمار متهم کرد. او همچنان رسانه‌های جهانی را به گزارشدهی نادرست از وضعیت راخین متهم کرد.

پس از آنکه مهاجمان مسلح ناشناس ۹ افسر پولیس را در یک پوستۀ محافظتی در روستای مونگد و هم مرز با بنگله دیش کشتند، حکومت میانمار عملیات گستردۀ هوایی و زمینی را در منطقۀ راخین آغاز کرد.

مقام‌های ولایتی در راخین ادعا کرده اندکه حمله بر پوستۀ پولیس توسط افرادی صورت گرفته است که با اقلیت مسلمان روهینگیا در راخین نزدیکی و همسویی دارند.

اقلیت مسلمان روهینگیا در ولایت راخین میانمار با تبعیض گسترده، سرکوب و خشونت روبرو اند. آنان همواره هدف حملات اکثریت بودایی راخین قرار گرفته و مهاجران غیرقانونی خوانده می‌شوند.

حکومت میانمار از گذشته‌های دور از دادن سند تابعیت به مسلمانان روهینگیا پرهیز کرده است، با آنهم این اقلیت از چندین نسل در راخین زندگی کرده اند.

پس از برخوردهای سال ۲۰۱۲ میان مسلمانان و اکثریت غیرمسلمان بودایی در راخین، بیش از ۱۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی که از روستاهای شان بیجا شده بودند، هنوز هم در کمپ‌ها زندگی می کنند.

دیدبان حقوق بشر می گوید، تصاویر جدید ماهواره‌ای که به تاریخ ۱۰، ۱۷ و ۱۸ نوامبر گرفته شده است، شمار مجموعی خانه های ویران شدۀ مسلمانان روهینگیا را در راخین به ۱۲۵۰ باب منزل می رساند.

کو کو لین، فعال سازمان ملی اراکان روهینگیا، گفته است که در عملیات جاری در مونگدو، بیش از ۱۰۰ نفر کشته و صدها نفر دیگر دستگیر شده و کم از کم ۱۰۰۰ خانه به آتش کشیده شده است. اما این ادعا ها تا از سوی منابع مستقل تا حال تایید نشده است، زیرا حکومت دسترسی خبرنگاران و امداد رسانان را به ساحه محدود کرده است.

روستاییان روهینگیا می گویند که حکومت در تلاش است تا به گونۀ نظام مند اقلیت مسلمان را از روستاهای شان در منطقۀ راخین بیرون براند.

سازمان ملل متحد نیز روز جمعه از وخامت اوضاع در ولایت راخین میانمار هشدار داد. ده‌ها هزار نفر در اثر عملیات نظامی حکومت در راخین مجبور به ترک خانه های شان شده اند.

دیدبان حقوق بشر گزارش داده است که ارسال کمک ‌های بشری به ساحات مسلمان نشین منع شده و نظامیان میانمار، افراد ملکی را بازداشت کرده اند. گزارش‌ها حاکی است که نظامیان با ساکنان بی دفاع روستاهای راخین بد رفتاری کرده و بر بنیاد برخی گزارش‌ ها زنان و دختران آنان، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.

حکومت میانمار ‌می گوید که مهاجمان ناشناس از آن سوی مرز آمده و خانه های مسلمانان را به آتش کشیده اند، اما گروه های مدافع حقوق بشر مدعی اند که اردوی میانمار مسوول این بدرفتاری ها است.

XS
SM
MD
LG