لینک های دسترسی

Breaking News

استقلال نمی‌خواهیم، بخشی از فرانسه می‌باشیم – همه‌پرسی کالیدونیا


باشندگان کالیدونیا، قلمرو جزیره‌ای در اقیانوس آرام، بار دیگر در یک همه‌پرسی در مخالفت با استقلال از فرانسه رای دادند.

در همه‌پرسی روز یکشنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) نزدیک به ۹۶.۵ درصد باشندگان این جزیره در مخالفت با استقلال رای دادند. میزان مشارکت در این همه‌پرسی حدود ۴۴ درصد خوانده شده است.

در پی اعلام نتایج این همه‌پرسی، امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه در یک پیام ویدیویی گفت: "امشب فرانسه زیباتر است، زیرا کالیدونیا تصمیم گرفت که بخشی از آن باقی بماند."

سلسله جزایر کالیدونیا که حدود ۲۸۸ هزار جمعیت دارد، هزاران کیلومتر دورتر از قلمرو فرانسه و در ۲۰۰۰ کیلومتری شرق آسترالیا موقعیت دارد. باشندگان این جزیره در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ نیز به همه‌پرسی استقلال پاسخ نه داده بودند.

نتیجۀ این همه‌پرسی، ظاهراً تنش دیرینۀ قومی را در کالیدونیا تشدید خواهد بخشید، جاییکه مردم فقیر بومی طرفدار استقلال و سفیدپوستان ثروتمند مخالف استقلال اند.

سونیا بیکس، یکی از چهره‌های برجستۀ طرفدار فرانسه روز یکشنبه گفت: "ما با روح و وجدان خویش تصمیم گرفتیم که فرانسه باقی بمانیم. رویاهای غم انگیز استقلال به بهای بربادی، محرومیت و فلاکت در هم شکست."

طرفداران استقلال کالیدونیا همه‌پرسی روز یکشنبه را تحریم کرده بودند. آنان به خاطر برگزاری آزاد و منصفانۀ این همه‌پرسی خواستار تعویق آن به ماه سپتمبر سال آینده شده و اصرار حکومت به برگزاری این همه پرسی را "اعلام جنگ" خوانده بودند.

کالیدونیا سرشار از منابع طبیعی بوده و ده درصد ذخایر نکل جهان را دارا است.

فرانسه ۱۳ قلمرو جداگانه در بیرون از مرزهای سرزمین اصلی خود دارد که شماری از این قلمروها دارای حق خودمختاری بیشتر است.

فقر و گراف بلند بیکاری سبب شده است که فرانسه همواره از سوی باشندگان این قملروها به بی تفاوتی و سهل انگاری متهم شود.

XS
SM
MD
LG