لینک های دسترسی

Breaking News

تولید قالین‌های سه بعدی؛ کار مشترک افغانستان و اوزبیکستان


یک کارخانهٔ مشترک افغانستان و اوزبیکستان در شهر سمرقند اوزبیکستان، سالانه بیش‌ از ۵۰۰ متر مربع قالین ابریشمی گران‌بها و منحصر به فرد می‌بافد و قالین‌هایی که در این کارخانه بافته می‌شوند علاقه‌مندان فراوان در بسیاری از کشورهای جهان دارند.

کارخانهٔ قالین ابریشم سمرقند بخارا بنیان‌گذار قالین‌های سه بعدی است.

عبدالله بادغیسی، رییس عمومی این فابریکه به صدای امریکا گفت که قالین‌های سه بعدی در کاربرد مواد و سپس در قیچی‌کاری برجسته می‌شوند. تمام قالین‌ها در این کارخانه با دست بافته شده و رنگ‌هایی که در آن به کار می‌رود، همه رنگ‌های طبیعی اند که از گیاه‌ها به دست می‌آیند.

کارخانهٔ قالین ابریشم سمرقند - بخارا چندین جایزه معتبر جهانی را گرفته است.

آقای بادغیسی به صدای امریکا گفت: "معیارهایی که درجایزه‌ها تعیین شده بودند، یکی مواد و رنگ طبیعی بودند و دوم نداشتن کودکان کارگر، ما این دو معیار را همیشه در کارهای ما، در نظر می‌گیریم و تا کنون برندهٔ ده‌ها جایزه معتبر بین المللی شده‌ایم."

گران‌بها ترین قالینی که در این کارخانه بافته شده است، یک قالینچهٔ ۶۰/۹۰ سانتی‌ متری بوده است که به گفته رییس عمومی این کارخانه، بافت آن پنج سال را در برگرفت و در پایان کار این قالین‌چه بیش‌تر از۱۰۰ هزار دالر امریکایی به یک شهروند جاپانی فروخته شد.

یکی از اثرهایی که دراین کارخانه بافته شده‌است، چهرهٔ مونالیزا یا "لب‌خند ژکوند" مشهورترین اثر "لیوناردو داوینچی" نقاش رمزنگار و پرآوازهٔ ایتالیایی است.

بادغیسی می‌گوید که در بافت پرتره مونالیزا، بیش‌ از ۳۵۰ رنگ به کار رفته و بافت آن ۱۸ ماه را در بر گرفته‌ است.

قالین سه بعدی
قالین سه بعدی

این کارخانه در سال ۱۹۹۲ میلادی پس از آغاز جنگ‌های داخلی در افغانستان، به اوزبیکستان انتقال یافت و با سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار دالر امریکایی در سمرقند اوزبیکستان کارش را آغاز کرد.

محمد عوض بادغیسی، بنیان‌گذار این کارخانه از قالین بافان سابقه‌دار کشور است که در دوره محمد ظاهر شاه در افغانستان کارخانه قالین بافی داشت، اکنون باز نشسته شده است و مسوولیت این کارخانه را به پسرش داده است.

آقای بادغیسی در باره تصمیمش برای انتقال این فابریکه از کابل به سمرقند گفت: "شرایط در افغانستان بد شد و تصمیم گرفتیم که بیرون شویم، سمرقند را به خاطری انتخاب کردم که گذشته درخشان و با فرهنگ قدیمی داشت و صنعت ابریشم از گذشته‌های بسیار زیاد در این جا رواج بود، از همین خاطر این‌جا برای ما بسیار مناسب بود تا این کارخانه را باز می‌کردیم."

بربنیاد آمارهای این کارخانه، روزانه تا ۱۰۰۰ نفر برای دیدن قالین‌های ابریشمی و سه بعدی به نمایشگاه کارخانه قالین سمرقند بخارا می‌آیند.

بسیاری از رهبران جهان و سیاست‌مداران هنگام دیدار از سمرقند به نمایشگاه این فابریکه رفته‌اند.

همایون یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه که از آلمان به اوزبیکستان آمده است، در باره این نمایشگاه گفت:‌ "بار دوم است که به این نمایشگاه می‌آیم و هر دوبار با دیدن این قالین‌ها احساس می‌کنم که در نمایشگاه عکاسی استم."

کارخانه قالین ابریشم سمرقند بخارا در حدود ۴۵۰ کارگر دارد و بیش از ۱۰ گونه قالین در این کارخانه بافته می‌شوند، مشهورترین این قالین‌ها، قالین‌های ابریشمی و قالین‌های سه بعدی استند. قالین‌های این کارخانه به نام مشترک افغانستان و اوزبیکستان صادر می‌شوند.

این کارخانه شعبه‌های کوچکش را در دوره جمهوریت در کابل باز کرد و در آن کارخانه‌ها سالانه صدها هزار مترمربع قالین بافته می‌شد.

XS
SM
MD
LG