لینک های دسترسی

Breaking News

تلیفون‌های موبایل برای رشد و تکامل مغز خردسالان مضر است - پژوهش


کودکان خردسال علاقه زیادی به رنگ، نور و صدای گوشی‌های موبایل نشان می دهند. اما داکتران می‌گویند که سپری کردن مدت زمان طولانی در برابر صفحه‌های نمایشگر دستگاه‌های الکترونیکی و ارتباطی، برای رشد و تکامل مغز کودکان خطرناک است.

یافته‌های پژوهشی که در ژورنال انجمن طبی امریکا نشر شده است، حاکی از آن است که قرار گرفتن کودکان در مقابل گوشی‌های موبایل در مدت زمان کوتاه، لزوماً خطرناک نیست؛ ولی گذراندن وقت زیاد در برابر این دستگاه‌ها - خواه گوشی موبایل باشد، خواه تبلیت یا تلویزیون - برای مغز در حال رشد کودکان مضر است.

رادیوی ملی عامه امریکا (NPR) از قول داکتر مایکل مینتز، روانشناس در شفاخانۀ کودکان در واشنگتن نوشته است: "مغز جوان (در حال رشد) طوری طراحی شده است که با دنیای طبیعی اطرافش، یعنی دنیای سه بعدی، فعل و انفعال داشته باشد. وقتی کودک خردسال بیشتر به نگاه کردن به صفحه کمپیوتر علاقه نشان می دهد تا بازی کردن با اسباب ‌بازی‌هایش، به اندازه کافی در مورد محیط اطراف یاد نمی گیرند و با دنیای واقعی آن طور که باید، ارتباط پیدا نمی‌کند."

داکتر مینتز همچنین گفته است که بسیاری از والدینی که به شفاخانه می آیند، با افتخار از مهارت فرزندانشان در استفاده از دستگاه‌های دیجیتال می گویند. در حالی که این امر در یادگیری و رشد مغز تاثیر منفی می گذارد.

برخی از والدین حتا برای سرگرم کردن و آرام کردن فرزندان خردسال از موبایل یا کمپیوتر استفاده می کنند. در حالیکه خیره شدن به نور کامپیوتر درست برعکس عمل می کند.

داکتر مینتز می گوید: "[تیلیفون‌های موبایل] در واقع مغز را بیش از اندازه تحریک می کند".

به گفته کارشناسان، این باور که دنیای دیجیتال به یادگیری زبان و صحبت کردن به کودکان کمک می کند نیز نادرست است.

علاوه بر آن نور صفحه کمپیوتر و موبایل در شب، موجب اختلال خواب کودکان می شود.

اکادمی صحی کودکان در امریکا می‌گوید که ویدیو چت کردن مشکلی ندارد، ولی هر نوع استفاده از صفحه کمپیوتر و موبایل برای کودکان زیر ۱۸ ماه، شدیداً منع شده است.

XS
SM
MD
LG