لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان خواستار آتش‌بس در تورخم شد


مرزبانان افغان و پاکستانی هنوزهم در مواضع‌شان در حالت آماده‌باش قرار دارند
مرزبانان افغان و پاکستانی هنوزهم در مواضع‌شان در حالت آماده‌باش قرار دارند

درگیری در ساحه‌ی مرزی تورخم ناوقت دیشب پس از آن آغاز شد که به گفتۀ مقامات محلی، نظامیان پاکستانی به ساخت تأسیسات در نقطۀ صفری اقدام کردند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان روز دوشنبه در نشست شورای وزیران به خبرنگاران گفت که نظامیان پاکستانی آغازگر جنگ بودند و پس از آتش‌باری آنان، درگیری میان دو طرف آغاز گردید.

تعاملی که قبلاً میان افغانستان و پاکستان صورت گرفته، این است که هرگاه در نقاط صفری این دو کشور تأسیساتی را ایجاد می‌کند، باید در تفاهم یکدیگر این کار را انجام دهند؛ اما رئیس اجرائیه افغانستان اقدام پاکستان به ساخت تأسیسات در تورخم را خلاف این تعامل عنوان کرد.

آقای عبدالله گفت "با وجودیکه طرف افغانستان از طریق مراجع مختلف برای آنها اطلاع دادند که این کار در مخالفت با تفاهمی که وجود دارد، نباید صورت بگیرد، نه تنها آنها به ایجاد تأسیسات خواستند که بپردازند؛ بلکه با آتش به طرف نیروهای امنیتی ما سبب یک درگیری شدند".

عبدالله عبدالله جنگ نیروهای امنیتی افغان در مقابل نظامیان پاکستانی را ستود و گفت که در این نبرد یک سرباز افغان جان باخته و شش تن دیگر زخمی شده اند.

اردوی پاکستان نیز با نشر بیانیه‌ای درگیری میان مرزبانان دو کشور را در تورخم تأیید کرده و گفته است، زمانی که نیروهای سرحدی پاکستان می‌خواستند تأسیساتی را بسازند که از سوی نیروهای امنیتی افغان هدف گلوله‌باری قرار گرفتند و در نتیجه یک مرزبان پاکستانی زخمی شد.

در این حال حاجی ظاهر قدیر، معاون اول ولسی جرگه امروز در جلسۀ عمومی گفت که آماده است پنج‌هزار تن از افرادش را در مقابل نیروهای سرحدی پاکستان بسیج کند.

آقای قدیر گفت "توانایی جنگ را دارم، پنج‌هزار نفر آماده دارم که با استفاده از اسلحه، مهمات و خوراک خود، از خاک خویش دفاع کنیم، نه تنها تورخم بلکه در هر ولایت افغانستان، در هر نقطۀ این کشور که باشد، ما آماده ایم، مثل سربازیم".

پس از درگیری دیشب میان مرزبانان افغان و پاکستانی، وضعیت حالا آرام است؛ اما هر دو طرف در مواضع‌شان حالت آماده‌باش دارند.

ضیاالرحمان حسرت خبرنگار صدای امریکا که صبح امروز از تورخم دیدن کرده است، می‌گوید که پس از جنگ هفت ساعتۀ دیشب حالا وضعیت آرام است؛ اما نیروهای دوطرف دست به ماشه اند.

این درگیری ساعت نه دیشب پس از آن آغاز گردید که نظامیان سرحدی پاکستان می‌خواستند در زنجیر تورخم یک دروازه را نصب کنند؛ اما با مخالفت مرزبانان افغان روبرو شدند و دو طرف تا ساعت چهار صبح درگیر بودند.

خبرنگار صدای امریکا می‌افزاید که دروازه تورخم برای تردد مسافرین به کلی مسدود می‌باشد. میل تانک پاکستان به سوی افغان‌ها نشانه رفته است و مسافرین در کنار دیوارها نشسته اند که مبادا جنگ دوباره شعله‌ور گردد.

نیروهای سرحدی پاکستان، ساختمان کمیساری تورخم را با توپ زده است و بر یک مسجد در این منطقه نیز راکت اصابت کرده که بخشی از آن تخریب شده است.

پولیس سرحدی افغانستان نیز در سنگرهای شان به اکمالات مصروف اند.

سمونوال محمدایوب حسین‌خیل درستیزوال زون اول پولیس سرحدی در زون شرق در محل به صدای امریکا گفت که قوای پاکستانی از دیروز صبح دنبال درگیری بودند؛ چون تانک‌های خود را در مواضع جابه‌جا می‌کردند.

او گفت "ما به آنها گفتیم که این دروازه را نصب نکنید، ورنه عاقبت آن خوب نخواهد بود؛ اما آنان گفتند که به ما اسلام‌آباد امر کرده است، نخست آنان بخاطر ضعیف کردن روحیه ما، با تانک شلیک کردند و سپس جنگ در گرفت که در نتیجه یک پولیس سرحدی ما شهید شد و شش تن دیگر زخم برداشتند".

حسین‌خیل گفت که طرف پاکستان را با تقبل تلفات سنگین به عقب رانده اند و نگذاشتند که دروازه را نصب کنند.

اما رسانه‌های پاکستانی از قول مقامات آن کشور گفته اند که نخست افغان‌ها جنگ را آغاز کرده اند که در نتیجه یک سرباز پاکستانی زخمی شده است.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که اردوی ملی این کشور اجازۀ اعمار تأسیسات خودسر و بدون مشورت با دولت این کشور را نخواهد داد.

پیش از این در تورخم صدها تن گردهم آمده و برضد پاکستان شعار می‌دادند. آنان گفتند که خط دیورند را قبول ندارند. در حال حاضر دروازه تورخم مسدود است و هر لحظه ممکن است که جنگ از سر گرفته شود.

XS
SM
MD
LG