لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش افغانستان در برابر ادعای پاکستان


به دنبال حملات دهشت افگنی در هر دو کشور، روابط میان کابل و اسلام آباد هم متشنج شده است
به دنبال حملات دهشت افگنی در هر دو کشور، روابط میان کابل و اسلام آباد هم متشنج شده است

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان امروز که در دومین سالروز کشته‌شدن حشمت خلیل کرزی در کابل سخن می‌زد، در برابر اظهارات اخیر مقامات پاکستان مبنی بر دست داشتن افغانستان در حملات تروریستی اخیر در آن کشور، واکنش تندی نشان داد.

مقامات بلند پایۀ نظامی پاکستان با اشاره به حملۀ انتحاری اخیر در مقابل یک شفاخانه در کویتۀ ایالت بلوچستان آن ادعا کرده اند که این گونه تهدیدات دهشت‌افگنی، از سوی سازمان‌های استخبارات هند از خاک افغانستان سازمان دهی می‎شوند.

هرچند آقای عبدالله از کشوری خاص نام نبرد، ولی با اشاره به حملۀ خونین سه روز پیش کویته گفت، آنهایی که بالای افغانستان اتهامات حمایت از تروریزم را وارد می‌کنند، اول باید سر به گریبان خود ببرند.

او گفت "افغانستان هیچ وقت متجاوز نبوده، می‌شنویم در این شب و روز که ادعا می‌شود افغانستان در تبانی با فلان کشور تروریست صادر می‌کند، افغانستان قربانی تروریزم بوده و قصه واضح و روشن است، خوب در جایی شده کشتی که کرده، درو هم می‌کنند امروز نتیجۀ آن را هم می‌بینند".

بازی اتهامات از چندین سال به این طرف میان افغانستان و پاکستان وجود داشته است. بارها افغانستان پاکستان را بر حمایت از گروه‌های تندرو متهم ساخته؛ ولی همواره این اتهامات از سوی پاکستان رد شده است. از سوی دیگر پاکستان نگران نزدیکی روابط افغانستان و هند است و بهبودی این روابط را خطری برای امنیت داخلی خویش می‌داند.

رئیس اجرائیه افغانستان افزود، زمانی تحرکات دهشت‌افگنانه و فعالیت‌های تروریستی ختم می‌گردد که کشورهای منطقه به خاطر پیشبرد اهداف و تضعیف همسایه‌های خود از گروه‌های تندرو استفادۀ ابزاری نکنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که افغانستان و پاکستان در این اواخر شاهد حملات خونین دهشت‌افگنی بوده اند. حملۀ دوم اسد در دهمزنگ کابل با بیش از هشتاد کشته و حملۀ خونین کویته با بیش از 66 کشته، گویای این مسأله است.

در همین حال، هر دو کشور اعضای گروه چهارجانبه صلح استند؛ ولی با برگزاری پنج دور گفتگو نتوانسته اند؛ در حاضر کردن گروه‌های تندرو به پای میز مذاکرات صلح نتایجی را به دست آورند.

اما محمداشرف غنی رئیس جمهور این کشور، به این باور است که افغانستان در مقابل جنگ "تحمیل شده" پیروز می‌شود و به آرزوی هر شهروند این کشور که صلح است؛ خواهد رسید.

او گفت "اولین و آخرین آرمان این ملت صلح پایدار است، در این مسأله ضرور است که ما اتحاد و اتفاق خود را حفظ کنیم تا بتوانیم به این آرزوهای خود برسیم".

از سوی دیگر آگاهان به این باور اند، روند مذاکرات صلح زمانی به نتیجۀ مثبت می‌رسد که دو طرف واضح و روشن خواست‌های شان را روی میز بگذارند؛ نه این که یک کشور دیگر از مخالفین مسلح دولت نمایندگی کند و از سوی دیگر برخی دیگر را عقیده بر این است که پاکستان در افغانستان دنبال اهدافی است و مذاکرات صلح را به این اهداف گره زده است.

XS
SM
MD
LG