لینک های دسترسی

Breaking News

گذرگاه مرزی چمن میان افغانستان و پاکستان به روی تجارت و ترانزیت بسته شد


یک مقام محلی پاکستان روز دوشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) گفت که پس از درگیری میان نیروهای امنیتی پاکستان و طالبان، گذرگاه مرزی چمن که یکی از مرزهای عمده میان افغانستان و پاکستان است، به روی تجارت و ترانزیت مسدود شده است.

عبدالحمید ظاهری، معاون کمیشنری شهرک چمن که هم مرز با ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهار است،‌ گفت که این مرز پس از گلوله‌باری دوامدار میان نیروهای مرزی دو کشور، به روی تجارت و ترانزیت مسدود شده است.

مقام‌های محلی گفته اند که صد‌ها لاری حامل اموال تجارتی در هر دو طرف سرحد گیر مانده و منتظر باز شدن گذرگاه مرزی چمن استند.

ظاهری گفت که "گلوله‌باری تا ناوقت شب میان دو جناح ادامه داشت" و به گفتۀ وی تجارت و عبور و مرور میان افغانستان و پاکستان به حالت تعلیق آمده است.

به گفتهٔ ظاهری، درگیری هنگامی آغاز شد که یک مرد از سمت افغانستان که از مرز عبور می‌کرد، بر یک منسوب امنیتی پاکستان گلوله‌باری کرد که در نتیجه، وی کشته شد و چندین نفر دیگر زخمی شدند. اما تا حالا مشخص نشده است که دو جناح در جریان این درگیری‌ها چه تعداد تلفات داشته اند.

ویدیوی کمرهٔ امنیتی که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده، نشان می‌دهد که فرد مهاجم از میان چندین محافظ سرحدی طالبان تفنگ‌اش را بیرون می‌کشد و در نزدیکی دروازهٔ ورودی به سمت نیروهای امنیتی پاکستان گلوله‌باری می‌کند. یک مقام امنیتی پاکستان صحت این ویدیو را به صدای امریکا تایید کرد.

در همین حال، حکومت پاکستان از طالبان خواسته است تا قبل از اینکه گذرگاه مرزی چمن دو باره باز شود،‌ شخصی را که مظنون به کشتن یک منسوب امنیتی پاکستان است، به مقام‌های پاکستانی تحویل بدهد.

طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که "یک فرد نامعلوم" در مسیر سپین بولدک-چمن بر نیروهای امنیتی پاکستان گلوله باری کرده است که در اثر آن یک سرباز پاکستانی کشته شده است. طالبان ضمن ابراز تاسف به خاطر این رویداد گفته اند که برای تحقیقات در پیوند به این رویداد یک "هیات عالیرتبه" گماشته شده است.

پس از کشته شدن یک نیروی مرزی پاکستان، برخورد میان نیروهای امنیتی طالبان و پاکستان رخ داد، درگیری که بر اساس گزارش‌ها، تلفاتی را نیز در پی داشت. اما مقامات طالبان و حکومت پاکستان به طور رسمی تا حالا در مورد تلفات دو جناح تبصره نکرده اند.

یک سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان نیز تایید کرده است که درگیری میان نیروهای هر دو جناح در گذرگاه مرزی چمن، رخ داده است، اما افزود که این رویداد به دلیل "سو تفاهم" رخ داده و تحقیقات در این مورد جریان دارد.

یک سخنگوی نظامی پاکستان نیز گفته است که آنان وضعیت را بررسی می‌کنند تا مشخص شود که چه اتفاق افتاده است.

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، نیروهای پاکستان و طالبان چندین بار در مرز چمن درگیر شده اند که هر بار این درگیری‌ها منجر به انسداد گذرگاه مرزی شده است.

مناقشه‌‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان از چندین دهه‌ به اینسو میان این دو همسایه وجود داشته است. مرزبانان حکومت‌های پیشین افغانستان نیز چندین بار درگیری‌های خونینی با نظامیان پاکستانی داشته اند.

طالبان تلاش کرده اند تا مانع پلان‌های پاکستان برای تکمیل حصار مرز ۲۶۰۰ کیلومتری شوند،‌ خط مرزی که توسط حاکمان استعماری بریتانیا کشیده شده بود.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG