لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به پاکستان: آزار و اذیت مهاجرین افغان روابط دو کشور را جریحه‌دار می‌کند


سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان در دیدار با شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل از بدرفتاری با مهاجرین افغان در آن کشور انتقاد کرده و گفته است که ادامۀ این وضعیت روابط دو کشور را جریحه‌دار خواهد کرد.

این وزارت روز دوشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که در این دیدار، خلیل‌الرحمان حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین طالبان، از شارژدافیر جدید سفارت پاکستان در کابل خواسته است که از بدرفتاری پولیس با مهاجرین افغان در شهرهای آن کشور جلوگیری شود.

در خبرنامه آمده است: "خلیل الرحمن حقانی، وزیر امور مهاجرین با یادآوری از میزبانی چهل سالهٔ آن کشور از مهاجرین افغان، آزار و اذیت افغان‌ها در شهر کراچی را باعث جریحه‌دار شدن روابط نیک و دوستانۀ دو کشور دانست و همچنان از مشکلات که کمیشن‌کاران در قسمت اخذ ویزه پاکستان ایجاد کردند، نگرانی جدی خود را ابراز کرد."

به گفتۀ این وزارت، حقانی همچنان از شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل خواسته است که آن کشور باید در قسمت صدور ویزه به متاقضیان افغان، تردد خانواده‌های دو طرف مرز، ایجاد حساب بانکی، صدور جواز راننده‌گی و اعمار خانه‌های جدید در کمپ‌ها با مهاجرین افغان همکاری بیشتر کند.

اخیراً گزارش‌های به نشر رسید که پولیس پاکستان صدها تن از شهروندان افغانستان به شمول زنان و کودکان را در برخی از شهرهای آن کشور بازداشت و زندانی کرده است.

هفته گذشته ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسید، در آن برخی از شهروندان افغانستان دیده می‌شوند که توسط پولیس پاکستان بازداشت شده اند.

در این ویدیو دیده می‌شود که پولیس دست‌های این مهاجرین را که در میان آنان کودکان نیز شامل اند، با ریسمان به یک دیگر بسته و آنان را به جایی انتقال می‌دهد. این اقدام پولیس پاکستان واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی در پی داشته و کابران افغان از برخورد نادرست پولیس با افغان‌های مقیم پاکستان انتقاد کرده اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان همچنان گفته است که در این دیدار عبیدالرحمان نظامانی، شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل، تعهد کرده است که برای حل مشکلات مهاجرین افغان در آن کشور تلاش خواهند کرد.

آقای نظامانی اضافه کرده است که ویدیوهای اخیر از آزار و اذیت شهروندان افغان در شهر کراچی را مشاهده کرده و آن را کار "دشمنان مشترک" دو کشور خوانده است. در خبرنامۀ این وزارت به نقل از این مقام پاکستانی آمده است که برخی افراد با "فعالیت‌های تحریک‌کنندۀ شان" در تلاش ایجاد مشکل در روابط میان کابل و اسلام‌آباد اند.

تا اکنون شمار دقیق شهروندان افغان که در ماه‌های اخیر توسط پولیس پاکستان بازداشت و زندانی شدند، معلوم نیست، اما دو روز پیش، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، گفته بود که بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ مهاجر افغان در زندان‌های پاکستان به سر می‌برند.

آقای کرزی همچنان از این برخورد حکومت پاکستان با مهاجرین افغان انتقاد کرد و از حکومت آن کشور خواسته بود که با مهاجرین افغان طبق قوانین بین‌المللی و حقوق بشری برخورد کند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، پاکستان تنها به آن عده افغان‌هایی اجازۀ رفت و آمد به آن کشور را می‌دهد که اسناد قانونی در دست دارند.

بر اساس معلومات ادارهٔ مهاجرت ملل متحد، در حال حاضر در پاکستان در حدود ۱.۳ میلیون مهاجر قانونی افغان زیست دارند، اما تخمین زده می‌شود که صدها هزار مهاجر افغان فاقد اسناد قانونی نیز در پاکستان به سر می‌برند.

نگرانی‌ها از برخورد نادرست پولیس پاکستان با مهاجران افغان در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته نیروهای مرزی پاکستانی با محافظین سرحدی طالبان در مرز جنوبی چمن درگیر شدند که بر اساس گزارش‌ها، این درگیری تلفاتی را نیز در پی‌داشته است.

یک افسر شبه‌نظامی پاکستانی که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به رادیو دیوهٔ صدای امریکا گفته است که در جریان درگیری روز یک‌شنبه، یک نظامی پاکستانی کشته و دو تن دیگر از آنان زخمی شدند. او افزود که به طالبان نیز تلفات وارد شده است.

XS
SM
MD
LG