لینک های دسترسی

Breaking News

بر کودکان در مدارس دینی پاکستان تجاوز جنسی می‌شود- گزارش


کوثر پروین همراه با پسر نه ساله اش که توسط ملای مدرسه مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است
کوثر پروین همراه با پسر نه ساله اش که توسط ملای مدرسه مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است

تجاوز جنسی بر کودکان توسط ملاها در مدارس پاکستانی یک مسئلۀ معمول و فراگیر بوده است، اما به دلیل "شرم و ننگ" تلقی شدن این عمل در جامعۀ سنتی پاکستان، صحبت در مورد آن، دشوار است.

اسوشیتدپرس، در یک گزارش تحقیقاتی خود اذعان می دارد که تجاوز جنسی در مدارس پاکستانی از دیر زمانی در سطح شهر ها و قریه های آن کشور جریان داشته است.

کوثر پروین یکی از مادرانی است که پسر نه ساله اش مورد تجاوز جنسی ملای مدرسه قرار گرفته است.

پسرش به اسوشیتدپرس گفته است "من هیچ حرکت نمی کردم. ترسیده بودم. گریه می کردم. پیراهنم را در دهنم داخل کرد تا من چیغ نزنم."

از جانب دیگر، اذیت جنسی در پاکستان یک مسئلۀ "شرم آور" پنداشته شده و بیشتر مردم عام در مورد آن خود داری می کننددر بارۀ آن هیچ حرف نمی زنند.

به نوشتۀ اسوشیتدپرس،به همین دلیل شرم در بیشتر موارد، قربانیان تجاوز جنسی نزد پولیس شکایت درج نمی کند و اگر پولیس در این باره آگاهی حاصل کند، با گرفتن رشوت متهم را رها ساخته و علیه ملا ها هیچگونه اقدامی نمی کنند.

از جانبی دیگر، در این قضایا، پیش از آنکه به محکمه راجع شود، شاکی شکایت خود را پس می گیرد.

اسوشیتدپرس در یک دهۀ اخیر، ده ها قضیۀ تجاوز جنسی را علیه کودکان به دست آورده است و مقامات می گویند ملا های دیگری هم وجود دارند که کودکان را اذیت جنسی می کنند.

حمایت گروه های تندرو و ملا ها

اسوشیتدپرس گزارش می دهد که اکثر تجاوز کنندگان، حمایت ملا ها و گروه های تندرو را با خود دارند.

یک مقام ارشد پاکستانی در این باره می گوید که در مدرسه ها اینگونه اعمال بسیار انجام می شود. این مقام ارشد که نخواست نامش افشا شود گفت که ملا ها در مدارس و کشیش ها در کلیسا ها رفتار مشابهی با کودکان دارند.

این کارمند بلندرتبه پاکستانی می گوید "صدها کودک در مدرسه ها با آزار جنسی مواجه می شوند که این یک عمل بسیار معمول و عام است."

به گفتۀ این مقام پاکستانی، "ملاها حکومت پاکستان را نمی گذارند تا مدرسه ها را بازرسی کنند. آن ملا ها افرادی را که آنان را به باد انتقاد بگیرد، به توهین مذهب متهم می سازند."

او می گوید "نمی دانم چهرۀ اصلی این افراد به جامعه چگونه افشا خواهد شد. بسیار خطرناک است. آنان [ملا ها]، هر کاری کرده می توانند."

یک مقام دیگر پاکستانی نیز به شرط عدم افشای نامش ضمن تایید تجاوز جنسی بر کودکان در مدارس دینی، گفته است که ارتکاب این اعمال در مدارس، برای جامعۀ پاکستان "بسیار خطرناک" است.

براساس یافته های اسوشیتدپرس حدود ۳۵۹ قضیۀ آزار و اذیت جنسی کودکان نزد پولیس ثبت شده است.

اما ممتاز بانو، کارمند ادارۀ حقوق کودکان "ساحل" به اسوشیتدپرس گفته است که تجاوز و اذیت جنسی علیه کودکان در مدارس به مراتب بیشتر از این رقم می باشد.

اما، سردار محمد یوسف، وزیر امور مذهبی پاکستان این ادعا ها را رد کرده آن را تلاشی برای بدنام ساختن علمای مدارس دینی عنوان می کند.

کی ها به مدرسه می روند؟

در حال حاضر ۲۲ هزار مدرسه در پاکستان فعالیت دارد که در آن میلیون ها کودک مصروف آموزش دینی اند.

در مدارس بیشتر کودکان خانواده های فقیر مراجعه می کنند که در آن بر علاوۀ تعلیم، مواد خوراک رایگان نیز فراهم می گردد.

در مدارس پاکستان، قرآن کریم آموزش داده می شود و بیشتر افرادیکه مسوولیت آموزش دهی را به عهده دارند، آنان خود در مدارس دینی آموزش دیده اند.

مدارس دینی در پاکستان توسط افراد ثروتمند به شمول رهبران دینی و سیاسی و برخی کشور های اسلامی به شمول عربستان سعودی حمایت مالی می گردند.

XS
SM
MD
LG