لینک های دسترسی

Breaking News

پایان نشست کابل: تقاضای چین از طالبان برای ترک جنگ


وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین در کابل
وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین در کابل

چین از گروه طالبان خواسته است تا به درخواست‌ها برای مصالحه در افغانستان جواب مثبت داده و به جنگ پایان دهند.

وزیر خارجه چین که در پایان یک نشست سه‌جانبه چین، پاکستان و افغانستان صحبت می‌کرد، گفت که کشورش دوستی دیرینه با افغانستان دارد و حاضر است در راستای رسیدن آن به صلح، همکاری کند.

این نشست یک روزه، امروز شنبه (۲۴ قوس) با هدف بررسی مبارزه با تروریزم، مصالحه در افغانستان و روابط منطقه، در کابل برگزار شد.

وانگ‌ یی، وزیر خارجه چین گفت: "ما به اراده مردم افغانستان احترام می‌گذاریم، ما در این مورد (مصالحه) از افغانستان حمایت می‌کنیم، میانجیگری می‌کنیم و هر کمکی که در توان داشته باشیم، دریغ نخواهیم کرد".

وزیر خارجه چین،‌ نقش پاکستان در صلح و ثبات افغانستان را مهم و اثرگذار دانست و گفت که اسلام‌آباد با افغانستان و جامعه جهانی تلاش کند تا هر چه زودتر صلح در این کشور تامین شود.

آقای وانگ یی افزود: "در نشستی که امروز داشتیم، آقای قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفت که سال آینده صدمین سالگرد استقلال افغانستان است، تمام مردم افغانستان به حاکمیت و استقلال خود افتخار می‌کنند و من فکر می‌کنم که آمدن صلح و پیشرفت‌های بهتری در این بخش، بهترین تحفه برای افغان‌ها در این روز خواهد بود".

شاه‌ محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان به خبرنگاران گفت که کشورش از تلاش‌های صلح در افغانستان پشتیبانی می‌کند، و نباید انگشت انتقاد به سوی اسلام‌آباد دراز شود.

او گفت: "من به اینجا آمده‌ام تا تمام گروه‌های دخیل در افغانستان را تشویق کنم که با هم مصالحه کنند. ما کوشش‌های زیادی انجام می‌دهیم تا این مصالحه در افغانستان به پیش برود، اما افغان‌ها باید این تصمیم را بگیرید که برای آینده خود چه می‌خواهند، چه وقت و در کجا صلح می‌خواهند. ولی ما در عملی کردن این تصمیم با شما همکار خواهیم بود".

آقای قریشی تاکید کرد که باید بی‌اعتمادی میان کابل و اسلام‌آباد از میان برداشته شود.

در این نشست، وزیران خارجه افغانستان و پاکستان یک تفاهم‌نامه‌ را به هدف مبارزه مشترک با تروریزم امضا کردند که چین، نقش نظارت‌کننده را برای تطبیق آن دارد.

صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان هم گفت که حالا زمان عمل است و آنچه را که اسلام‌آباد همواره در رابطه به حمایت از صلح افغانستان گفته، باید در عمل ثابت کند.

XS
SM
MD
LG