لینک های دسترسی

Breaking News

چین خواستار اقدام فوری علیه قاتلان شهروندانش در پاکستان شد


چین متحد دیرینهٔ خود پاکستان را زیر فشار قرار داده است تا امنیت اتباع چینی را در این کشور تامین کرده و به زودی کسانی را که در قتل سه معلم چینی دست داشتند، به محاکمه بکشد.

وزارت خارجه چین روز چهارشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) بدون اشاره به جزییات گفت: "خون چینی‌های کشته شده نباید هدر رود و عاملان این حادثه بهای آنرا خواهند پرداخت."

این حملهٔ مرگبار در دروازهٔ ورودی انستیتوت چینی مرتبط با پوهنتون کراچی زمانی رخ داد که یک بمگذار انتحاری خود را در نزدیکی یک واسطه‌ای حامل معلمان چینی منفجر کرد که سبب کشته شدن پنج نفر، به شمول سه شهروند چین شد.

مدیر چینی این انستیتوت و یک رانندهٔ پاکستانی نیز در این حمله کشته شده و یک معلم چینی زخمی شد.

وزارت خارجهٔ چین در بیانیه‌ای اعلام کرده است که معاون این وزارتخانه در جریان گفتگو با معین الحق، سفیر پاکستان در بیجینگ "نگرانی عمیق" خود را ابراز کرده است.

در بیانیه آمده است:"او از طرف پاکستانی خواست تا فوراً تحقیقات کامل درباره این حادثه را آغاز و عاملان آن را مطابق قانون دستگیر و مجازات کند. "

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، این حمله را محکوم کرد و تعهد کرد تا از هیچ کاری برای محاکمه عاملان این حمله دریغ نکند. آقای شریف برای ابراز همدردی از سفارت چین در اسلام آباد بازدید کرد.

گروه "اردوی آزادی‌بخش بلوچ" مسوولیت این حمله را به دوش گرفته است. این گروه با نشر پیامی در تلگرام گفته است که زنی به نام شارمی بلوچ معروف به برمش "حملۀ انتحاری را بر چینی‌ها در کراچی" انجام داده است.

پاکستان هند را به پشتیبانی و حمایت مالی از تندروان بلوچ متهم می کند؛ اتهاماتی که دهلی جدید آن را همواره رد کرده است.

به گفتهٔ مقام‌های پاکستان، شورشیان قومی بلوچ به طور معمول حملات را بر ضد غیر نظامیان، قوای امنیتی و اتباع چینی در ایالت بلوچستان سازماندهی می‌کنند. شورشیان بلوچ ماه گذشته در حملات جداگانه ۱۹ سرباز پاکستانی را کشتند.

در یک حادثه مشابه در ماه جولای، کم از کم ۱۳ کارگر ساختمانی به شمول نه شهروند چین در اثر انفجار بر بس انجنیران و کارگران یک پروژۀ ساختمانی در ساحۀ کوهستان در ایالات خیبرپشتونخواه پاکستان کشته و ۳۶ نفر دیگر زخمی شدند.

ایالت بلوچستان از دیر زمان شاهد نا آرامی‌ها و خشونت‌ها بوده است؛ جاییکه جدایی طلبان ادعا دارند که حکومت پاکستان از منابع این ایالت استفاده می‌کند، اما برای مردم آن کارهای بنیادی، مانند ساختن زیربناها را برای زدودن فقر انجام نداده است.

XS
SM
MD
LG