لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی چین از همکاری استخباراتی جاپان و کوریای جنوبی


در گذشته، امضای توافق تبادل معلومات نظامی و استخباراتی میان کوریای جنوبی و جاپان با مخالفت های داخلی کوریای جنوبی مواجه بود.
در گذشته، امضای توافق تبادل معلومات نظامی و استخباراتی میان کوریای جنوبی و جاپان با مخالفت های داخلی کوریای جنوبی مواجه بود.

وزارت دفاع چین امروز چهار شنبه نگرانی جدی خود را در مورد امضای توافق استخبارات نظامی میان کوریای جنوبی و جاپان بیان داشت.

ینگ یو جون، سخنگوی وزارت دفاع چین، گفت که امضای این توافق میان کوریای جنوبی و جاپان به مثابۀ عنصر بی ثبات کنند و نا امن کننده در شمالشرق آسیا خواهد بود و در نهایت این توافق ذهنیت را به سمت جنگ سرد سوق خواهد داد.

بر اساس این توافق، جاپان و کوریای جنوبی معلومات حساس را در مورد تهدید فعالیت های هسته ای و سیستم میزایل کوریای شمالی را با همدیگر، تبادله خواهند کرد.

آقای ینگ در یک کنفرانس خبری گفت که چین از بابت امضای این توافق نگرانی جدی دارد.

او همچنین گفت که چین همه اقدامات لازم را روی دست خواهد گرفت تا از یک سو منافع امنیتی آن کشور تامین گردد و از سوی دیگر از صلح در منطقه حراست گردد. اما در مورد اقدامات احتمالی کشورش، توضیحات بیشتر ارایه نکرد.

قرار بود توافق تبادل معلومات نظامی و استخباراتی میان دو کشور در سال ۲۰۱۲ میلادی به امضا برسد، اما کوریای جنوبی امضای آنرا به دلیل مخالفت های داخلی، به تعویق انداخت.

امضای این توافق در حالی صورت گرفت که در ماه های اخیر،کوریای شمالی انواع مختلف میزایل ها را که از توانایی سرعت بیشتر بر خوردار بودند، آزمایش کرد و پیونگ یانگ ادعا کرد که میزایل های آزمایش شده، قادر به حمل کلاهک های هسته ای می باشند.
با وجود خشم و نا رضایتی چین از بابت آزمایش هسته ای و میزایل توسط کوریای شمالی، بیجینگ مهم ترینحامی پیونگ یانگ به شمار می رود.

کوریای شمالی میزایل که قابلیت حمل سلاح هسته ای را دارد، چندین بار آزمایش کرده است
کوریای شمالی میزایل که قابلیت حمل سلاح هسته ای را دارد، چندین بار آزمایش کرده است

در اوایل ماه جاری، وزارت خارجۀ چین نیز گفته بود که چنین توافق موجب افزایش تنش در شبه جزیرۀ کوریا خواهد شد.

در عمل کوریای شمالی و کوریای جنوبی هنوز هم بر ضد همدیگر در جنگ استند، زیرا دو کشور در دهۀ ۱۹۵۰ میلادی توافق آتش بس را امضا کردند—نه توافق صلح را.

کوریای شمالی به صورت معمول تهدید می کند که کوریای جنوبی و امریکا، متحد آنرا، از بین ببرد.

کوریای جنوبی نیز به ایالات متحده اجازه داده تا سیستم پیشرفتۀ ضد میزایل را در آن کشور نصب گردد، اقدامی که موجب خشم چین شده است، زیرا بیجینگ نصب این سیستم را تهدید به امنیت استراتیژیک خود تلقی می کند.

XS
SM
MD
LG