لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور چین در سفر نادر به اروپا وارد فرانسه شد


رییس جمهور چین حین رسیدن به پاریس
رییس جمهور چین حین رسیدن به پاریس

شی جینپینگ، رییس جمهور چین، روز یکشنبه پنجم می (۱۶ ثور) در یک سفر نادر به اروپا، در حالی وارد پاریس، پایتخت فرانسه، شد که اختلافات میان چین و اتحادیه اروپا در مورد مسایل تجاری اوج گرفته است.

در پنج سال گذشته، این نخستین سفر شی به فرانسه است و قرار است او روز دوشنبه با امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، و اورزلا فون درلاین، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، ملاقات کند.

انتظار می‌رود که مکرون در ملاقات با رییس جمهور چین، وی را به کاهش عدم تعادل تجارتی تشویق کرده و از وی همچنان بخواهد که از نفوذش بر روسیه در خصوص جنگ اوکراین کار بگیرد.

شی پس از رسیدن به فرانسه در اعلامیه‌ای روابط میان چین با فرانسه را "یک نمونه برای جامعه بین المللی برای همزیستی مسالمت آمیز و همکاری میان دو کشوری که دارای سیستم های مدنی متفاوت، اما هر دو برنده اند" عنوان کرد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که فرانسه از تحقیقات اتحادیه اروپا در قبال صادرات موتر‌های برقی حمایت می‌کند و در ماه جنوری امسال، بیجینگ نیز یک تحقیق را در مورد صادرات نوشیدنی‌‍ الکولی برندی که ساخت فرانسه است، آغاز کرد، اقدامی که منحیث یک عمل تلافی‌جویانه از سوی چین، در برابر تحقیقات اتحادیه اروپا، تلقی می‌شود.

مکرون در مصاحبه با روزنامۀ لاموند فرانسه، دو روز قبل از سفر شی به پاریس، گفت که فرانسه می‌خواهد با چین تبادلات متقابل داشته باشد که در آن "گزینه امنیت اقتصادی فرانسه" نیز مدنظر گرفته شود.

بیست و هفت عضو اتحادیه اروپا، به خصوص فرانسه و آلمان، در مورد چین نگرش متفاوت دارند.

برخی منابع گفته اند که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، به دلیل آنچه تعهدات قبلی خوانده شده است، با مکرون و شی در پاریس ملاقات نخواهد کرد.

مکرون بدون ذکر نام کدام کشور مشخص گفت که "دیدگاه اروپا، در قبال چین، یک‌پارچه نیست. برخی چین را منحیث یک بازار اساسی فرصت‌ها" تلقی می‌کنند" و به گفتۀ او، این اختلاف دیدگاه، می‌تواند ظرفیت اتحادیه اروپا را بر تاثیرگذاری بر چین، تضعیف کند.

برخی منابع آگاه گفته اند که شی در جریان سفر به اروپا ممکن قرارداد خرید ۵۰ طیارۀ ایربس را امضا کند.

فرانسه می‌خواهد تا چین را وادار کند که روسیه را به خاطر توقف عملیات نظامی در اوکراین زیر فشار قرار دهد. این فشارها بر چین به جز یک تماس تلیفونی که سال گذشته میان شی و ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، بعد از سفر مکرون به بیجینگ صورت گرفت، پیشرفت اندکی داشته است.

قرار است مکرون، روز سه شنبه این هفته شی را به ساحۀ کوهستانی پرنیس، که محل مورد علاقۀ مکرون و محل تولد مادر کلان اش است، ببرد.

رییس جمهور چین پس از فرانسه به صربستان و هنگری نیز سفر خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG