لینک های دسترسی

Breaking News

چین و ایران از طالبان خواستار ختم محدودیت‌ها بر کار و آموزش زنان در افغانستان شدند 


شی جینپنگ، رییس جمهور چین و ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران
شی جینپنگ، رییس جمهور چین و ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران

چین و ایران روز پنجشنبه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) در یک اعلامیهٔ مشترک از طالبان خواستند تا محدودیت‌ها بر آموزش و کار دختران و زنان در افغانستان را پایان بخشند.

این اعلامیه در پایان دیدار ابراهیم رییسی،‌ رییس جمهوری ایران، از بیجنگ صادر شد؛ دیداری که در آن هر دو جانب روابط اقتصادی و سیاسی نزدیک با همدیگر را تصریح کرده و معیار‌های غربی برای حقوق بشر و دموکراسی را رد کردند.

پس از تسلط دوباره بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، طالبان دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون‌ها را به روی دختران مسدود کرده و زنان از کار در بیرون منع کردند، به استثنا سکتور صحت و معارف.

حکومت این گروه، سفر بدون محرم، رفتن به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حتا حمام‌های عمومی برای زنان را نیز منع کرده است.

چین و ایران همچنان از رهبران حکومت طالبان همچنان خواستار ایجاد یک حکومت همه‌شمول شدند که در آن تمامی گروه‌های قومی و سیاسی به گونهٔ واقعی اشتراک داشته باشند.

در این اعلامیهٔ مشترک گفته شده است که طالبان "تمامی اقدامات تبعیض‌آمیز علیه زنان، اقلیت‌های قومی و دینی را فسخ کنند" و "ایالات متحده و متحدین ناتوی آن باید مسوول وضعیت کنونی در افغانستان قرار داده شوند".

تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران و زنان، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.

حکومت طالبان پیش از این گفته بود که برای ایجاد فضای مناسب برای آموزش و تحصیل دختران و زنان تلاش می‌کند، اما پس از گذشت حدود ۱۸ ماه هیچ تصمیم در این راستا اتخاذ نشده است.

به نظر می‌رسد که در میان مقام‌های بلند پایهٔ طالبان در رابطه به موضوع آموزش دختران مخالفت‌ها رو به افزایش نهاده است.

تا اکنون چندین تن از مقامات بلند‌پایهٔ این گروه با انتقاد علنی، از رهبری طالبان خواسته اند تا به دختران فرصت آموزش را مهیا سازند.

ایران در حالی خواستار حقوق زنان در افغانستان شده است که این کشور از ماه‌ها به اینسو در پی کشته شدن مهسا امینی به اتهام بی‌حجابی در بازداشت پولیس گشت و ارشاد آن کشور، شاهد تظاهرات گستردهٔ ضد دولتی است؛ تظاهراتی که در آن صدها نفر جان باخته و هزاران نفر بازداشت و زندانی شده اند.

تهران تا اکنون چهار نفر را به اتهام جرایم مرتبط به تظاهرات ضد دولتی اعدام کرده است؛ اقدامی که به سطح جهان مورد انتقاد قرار گرفت.

پیش از این، جامعهٔ‌ بین المللی، به شمول کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی، تصمیم طالبان در خصوص محدودیت بر آموزش و کار دختران و زنان را تقبیح کرده و آنرا خلاف آموزه‌های اسلام خواندند.

سازمان همکاری‌های اسلامی به تازگی بر مشارکت بیشتر زنان و دختران در آموزش، علم و فناوری تاکید کرده است.

حسین ابراهیم طه، منشی عمومی سازمان همکاری اسلامی، از کشورهای عضو این سازمان و دیگر نهادهای بین‌المللی خواسته است که برای تضمین حقوق زنان و دختران در علم تلاش کنند.

این مقام ارشد سازمان همکاری اسلامی همچنان خواستار تقویت همکاری‌های بین‌المللی و بلند بردن سطح آگاهی در مورد حقوق زنان و دختران در بخش آموزش شده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG