لینک های دسترسی

Breaking News

چین می‌خواهد مذاکرات صلح افغانستان را میز‌بانی کند


چین تلاشهای دپلوماتیک خود را برای کمک به گفتگوهای صلح و پایان دادن به جنگ در افغانستان از سرگرفته و گفته است که آمادهٔ میزبانی از گروه‌های درگیر می‌باشد.

وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین درگفتگوهای تلیفونی با محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه و حمدالله محب مشاور شورای امنیت افغانستان ضمن ابراز این مطلب روی چشم انداز صلح در افغانستان نیز بحث کرد.

وزارت خارجهٔ چین به نقل از وانگ یی گفته است: "چین آماده است تا مذاکرات بین طرف‌های مختلف در افغانستان از جمله ایجاد شرایط لازم برای مذاکره در چین را تسهیل کند."

در روزهای اخیر، وزیر خارجهٔ چین از واشنگتن به دلیل "خروج عجولانه نیروهای امریکایی" انتقاد کرده و ادعا کرده که این اقدام روند صلح افغانستان را تضعیف کرده و"بر ثبات منطقه تأثیر منفی گذاشته است".

این دپلومات ارشد چینی انتقادات خود را هنگام صحبت با آقای محب تکرار کرد، اما بر لزوم پیشبرد روند صلح برای "ارتقای یک انتقال صلح آمیز" در افغانستان تاکید کرد.

وزیر خارجهٔ چین در گفتگو با آقای اتمر از طرفین درگیری خواست تا "یک محیط مساعد" برای آغاز مذاکرات صلح را ایجاد کنند.

او افزود: "چین امیدوار است كه رهبران آینده افغانستان یك سیاست اسلام معتدل را دنبال كنند، سیاست خارجی صلح را ترویج دهند، دوستی خود را با كشورهای همسایه حفظ كنند و با تمام انواع تروریزم مقابله كنند."

بیجینگ به گونهٔ فزاینده‌ای نگران است که ممکن خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان سبب هرج و مرج و تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه تندروان اسلامگرا شود.

به گفته تحلیلگران، به نظر می‌رسد پیشنهاد چین برای میزبانی گفتگوهای صلح افغانستان، تلاشی برای داشتن نقش فعالتر سیاسی در منطقه پس از خروج نیروهای امریکایی و غربی باشد.

در عین حال شورای امنیت افغانستان در یک تویت نوشته است که وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین در یک مکالمهٔ تلیفونی با حمد الله محب، مشاور شورای امنیت افغانستان گفته است که یگانه راه حل پایدار، توافق سیاسی میان طرف‌های درگیر در افغانستان است.

هر دو جانب تروریزم را تهدید مشترک پنداشته اند که هر دو کشور باید با آن مبارزه کند.

این شورا به نقل از وزیر خارجهٔ چین نوشته که گفته است بیجینگ می‌تواند تلاش‌ها، به شمول مساعی منطقوی را در حمایت از روند صلح افغانستان افزایش دهد.

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که برای وادار کردن طالبان به تعامل جدی صلح از تمامی اهرم‌های نفوذ، به شمول تعزیرات ملل متحد و سایر راه‌ها استفاده شود؛ جاییکه قابلیت چین می‌تواند مفید واقع گردد.

پیش از این،‌ محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز گفته بود که کشورهای اروپایی در صورتی که تصامیم خلاف میل شان در حرکت باشد، می‌توانند بر گروه طالبان تعزیرات وضع کنند.

XS
SM
MD
LG