لینک های دسترسی

Breaking News

کمک بشری چین: بیش از هزار تن مواد راهی افغانستان شد 


چین می‌گوید که قطار آهن حاوی بیش از ۱۰۰۰ تن کمک‌های بشری از بیجنگ به مقصد افغانستان حرکت کرد.

وانگ یو، سفیر چین در افغانستان امروز ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) در یک تویت نوشته است که این مواد شامل مواد غذایی، پودر شیرچای، لباس، پاپوش‌ زمستانی و کمپل است.

آقای یو همچنان نگاشته است که از ماه جولای سال روان به اینسو، قطار‌های آهن افغان-چین بیش از ۲۶۰۰ تن کمک‌های بشری را به افغانستان انتقال داده است.

این در حالی است که پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران اقتصادی مواجه شده و بر اساس گزارش ملل متحد شمار افرادی که با شرایط نزدیک به قحطی در افغانستان زیست دارند به ۸.۷ میلیون نفر رسیده است که در مقایسه با اوایل سال روان سه میلیون نفر افزایش را نشان می‌دهد.

برنامۀ جهانی غذا ملل متحد آمار داده است که حدود ۲۴ میلیون نفر یا ۶۰ درصد جمعیت افغانستان با گرسنگی حاد روبرو اند.

این نهاد جهانی هشدار داده است که تا پایان سال روان ۹۷ درصد جمعیت افغانستان زیر خط فقر قرار خواهند گرفت و حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر سن پنج سال در افغانستان به سو تغذی حاد مبتلا خواهند شد.

سفر چین همچنان نوشته است که تا اکنون ۱۰ پرواز، جلغوزهٔ افغانستان را به چین انتقال داده است و در مدت چند دقیقه، ۲۶ تن جلغوزهٔ افغانستان در این کشور به گونهٔ آنلاین فروخته شده است.

او گفته است که این پرواز‌ها ادامه خواهد داشت و میوهٔ خشک افغانستان اولویت بعدی است.

آقای یو همچنان افزوده است که بیجنگ فرصت‌های توسعهٔ خویش را بدون وقفه با افغانستان و جهان ادامه خواهد داد.

پیش از این، اتاق تجارت و سرمایه‌گذرای افغانستان گفته بود که برای افزایش صادرات محصولات این کشور به چین، باید تمام مشکلات تجار افغان برداشته شود.

مقام‌های این اتاق با سفیر چین در کابل دیدار کرده و خواستار حل مشکلات ویزه به تجار افغان شده بودند.

محمد یونس مهمند، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، چین را از شرکای مهم تجاری این کشور عنوان کرده و گفته است که این کشور سالانه بیش از یک‌و‌نیم میلیارد دالر از چین واردات و به میلیون‌ها دالر به آن کشور صادرات دارد.

XS
SM
MD
LG