لینک های دسترسی

Breaking News

چین سه فضانورد را به ایستگاه فضایی فرستاد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

ادارۀ تحقیقات فضایی چین گفته است که فضاپیمای شینزو-۱۵ آن کشور ساعت ۱۱:۰۸ شام سه شنبه ۲۹ نومبر (هشتم) به وقت محل از مرکز فضایی جیوکوان در شمال چین به فضا پرتاب شد.

بیجینگ در سال‌های اخیر، افزون بر دیگر عرصه‌ها، در زمینۀ فعالیت‌های فضایی وارد رقابت شدید و فزاینده با ایالات متحده شده است.

ماموریت این سه فضا‌نورد که شش ماه طول خواهد کشید، به گفتۀ مقام‌های چینی "آخرین مرحلۀ ساختن ایستگاه فضایی" آن کشور را تکمیل خواهد کرد.

چین حدود یک دهه پیش تلاش‌ها برای ایجاد ایستگاه فضایی خود را آغاز کرده است و آخرین مرحلۀ ساخت و ساز این ایستگاه اوایل ماه روان آغاز شد و هم اکنون چند فضانورد چینی سرگرم کار در آنجا استند.

در پرواز قبلی، فضاپیمای چینی حدود ۱۳ ساعت پس از پرواز خود را به ایستگاه فضایی آن کشور که تیانگونگ نام نهاده شده است، رسانده بود.

ایستگاه فضایی تیانگونگ حدود ۶۶ تن وزن دارد، حالانکه ایستگاه بین‌المللی فضایی که از سال ۱۹۹۸ به اینسو ایجاد شده است، ۴۶۵ تن وزن دارد.

پس از ایالات متحده و روسیه، چین سومین کشور جهان است که توسط فضاپیمای دست ساختۀ خود و با استفاده از امکانات و منابع خود، فضانوردان را به فضا می‌فرستد.

برنامۀ فضایی چین از سوی اردوی آن کشور رهبری و مدیریت می‌شود و ایالات متحده به خاطر وابستگی برنامه‌های فضایی چین با اردوی آن کشور، فضانوردان چینی را از دسترسی به ایستگاه بین‌المللی فضایی محروم کرده است.

برنامۀ فضایی چین در گذشته سر و صداهایی دیگری را نیز ایجاد کرده بود. پس از آنکه بخش‌هایی از زبالۀ سرگردان یک فضاپیمای چینی در اقیانوس هند فرود آمد، ادارۀ ملی تحقیقات فضایی امریکا (ناسا) بیجینگ را به رعایت نکردن معیارهای بین‌المللی در خصوص زباله‌های فضایی متهم کرد.

قابلیت‌های فزایندۀ فضایی چین حتا در استراتیژی ملی دفاعی ایالات بازتاب یافته و از آن کشور به عنوان "پرپیامدترین چالش" برای امریکا یاد شده است. در این سند آمده است که افزون بر گسترش نیروی متعارف، اردوی چین "قابلیت‌های فضایی، ضد فضایی، سایبری، الکترونیک و جنگ افزار معلوماتی" خود را به سرعت توسعه بخشیده و منسجم می‌کند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG