لینک های دسترسی

Breaking News

سفينه هاى چين و امارات يكى پى ديگر وارد مدار مریخ شدند


نخستین عکس کره مریخ توسط سفینۀ تیانوین-۱
نخستین عکس کره مریخ توسط سفینۀ تیانوین-۱

مقام‌های چینی روز چهارشنبه ۱۰ فبروری (۲۲ دلو) از ورود سفینۀ این کشور به مدار مریخ در حالی خبر دادند که یک روز پیش سفینه امارات متحده عرب نیز به مدار مریخ وارد شد.

قرار است این سفینه، کاوشگری (مریخ نورد) را به سطح مریخ بفرستد تا در مورد نشانه‌های حیات در گذشتۀ این سیاره معلومات جمع آوری کند.

سفینۀ تیانوین-۱ چین هفت ماه پیش از زمین پرتاب شده و بود و در این مدت مسافت ۴۷۵ میلیون کیلومتر را پیمود تا خود را به مدار مریخ برساند.

یک سفینه امارات متحده عربی روز سه شنبه به مدار سیاره سرخ چرخید و یک مریخ نورد امریکایی قرار است هفته آینده وارد مدار مریخ شود.

امارات متحده عربی پنجمین کشوری است که پس از ایالات متحده ، روسیه، اروپا و هند این کار را انجام می‌دهد.

ادارۀ فضایی چین اعلام کرد که سفینه و مریخ نورد تیانوین-۱ که پنج تن وزن دارد انجن خود را فعال کرده تا از سرعت آن بکاهد و این امکان را میسر سازد تا تحت تاثیر قوه جاذبه مریخ قرار گیرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، کاوشگر تا چند ماه دیگر از سفینه جدا شده و مریخ را لمس خواهد کرد. اگر کاوشگر به موفقیت روی سطح مریخ نشست کند، چین دومین کشوری خواهد بود که این ماموریت مغلق را انجام می‌دهد.

کاوشگر چینی که از انرژی خورشید استفاده می‌کند، به اندازۀ موتر گلف بوده و برای جمع آوری معلومات در باره‌ آب های زیر سطحی و شواهد حیات میکروسکوپی در گذشته مریخ کاوشگری خواهد کرد.

فرود آمدن یک سفینه یا کاوشگر به سطح مریخ کار بسا دشوار است، چین در سال ۲۰۱۱ نیز تلاش کرده بود که یک کاوشگر خود را بر سطح مریخ فرود آورد، اما موفق نشد.

فقط تنها کاوشگرهای ایالات متحده توانسته اند هشت بار با موفقیت مریخ را لمس کنند. اولین مریخ نوردهای امریکایی در دهه ۱۹۷۰ بر سطح مریخ فرود آمد و یک مریخ نورد دیگر امریکایی همین حالا در حال پژوهش در مریخ می‌ باشد.

قبل از ورود سفینه‌های چین و امارت به مدار مریخ، شش سفینۀ دیگر- سه امریکایی، دو اروپایی و یک هندی - قبلاً در اطراف مریخ فعالیت می کردند.

یک مریخ نورد ناسا به نام Perseverance قصد دارد به تاریخ ۱۸ فبروری به سطح مریخ نشست کند و همچنین در مورد نشانه هایی از حیات میکروسکوپی در گذشته پژوهش کند و سنگ هایی را جمع می کند که پس از یک دهه به زمین بازگردانده خواهند شد.

چین همچنین در حال ساخت یک ایستگاه فضایی دایمی و برنامه ریزی یک ماموریت با عمله به ماه و یک پایگاه تحقیقاتی دایمی احتمالی در ماه است.

در حالی که چین با ناسا تماس نداشته و در ایستگاه فضایی بین المللی مشارکت ندارد، اما با ادارۀ فضایی اروپا و کشور هایی مانند ارجنتاین، فرانسه و اتریش همکاری فزاینده‌ای داشته است.

مریخ و زمین در حال حاضر با ۱۹۰ میلیون کیلومتر فاصله از هم قرار دارند. این بدان معنی است که هرگونه دستور رادیویی برای رسیدن به کاوشگر به ۱۱ دقیقه زمان نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG