لینک های دسترسی

Breaking News

چین به قوای افغان آموزش مبارزه با دهشت افگنی می‌دهد


سفیر افغانستان در بیجینگ گفته است که قوای نظامی چین نظامیان افغان را آموزش داده و به آنان دو طیارۀ نظامی را فراهم می‌کند.

جانان موسی زی به خبرگزاری رویترز گفته است که همکاری نظامی میان چین و افغانستان تلاش برای مبارزه با عناصر گروه های تندرو مانند القاعده و داعش است تا حملات احتمالی آنان بر چین جلوگیری شود.

آقای موسی زی گفت "چین وعدۀ فراهم آوری دو طیارۀ بال ثابت ترانسپورتی را برای مقاصد تخلیۀ طبی داده است و عملۀ این طیاره ها هم اکنون در چین آموزش می‌بینند".

آقای موسی زی گفته است که افغانستان همچنان از چین خواسته است تا به قوای افغان هیلیکوپتر های جنگی و وسایط نظامی داده و در ارتقای قابلیت های هوایی و کشفی آنان همکاری کند.

وزارت دفاع چین در مورد فراهم آوری این امکانات نظامی به قوای افغان چیزی نگفته است، اما به گفتۀ آقای موسی زی هیلیکوپترهایی که افغانستان از چین خواسته است، ساخته روسیه است.

از آغاز تماس ها و تفاهمات نظامی میان کابل و بیجینگ در سال ۲۰۱۶ تا کنون، به گفتۀ جانان موسی زی، چین به فراهم آوری "مساعدت مستقیم نظامی به افغانستان" به شمول فراهم آوری اسلحۀ سبک، تجهیزات نظامی و لوژستیکی اقدام کرده است.

حکومت افغانستان و ماموریت حمایت قاطع ناتو در آن کشور در صدد تجهیز و تقویت قوای هوایی افغان است، نیرویی که با وصف بهبود اندک در چند سال پسین، هنوز هم برای رفع تمام نیازمندی های هوایی قوای مسلح افغانستان، کوچک و نابسنده پنداشته می شود.

پایگاه نظامی چین در افغانستان

بیجینگ ماه گذشته گزارش‌هایی را رد کرد که گویا قوای نظامی چین در واخان افغانستان مستقر می‌شود تا قوای افغان را در ایجاد یک "لوای کوهی" در آن ساحات کوهستانی کمک کند.

آقای موسی زی نیز در صحبت با خبرگزاری رویترز صراحت داده است که در رابطه به "لوای کوهی" هیچ پرسونل نظامی چین" در افغانستان حضور نخواهد داشت، اما گفته است که در این زمینه به برخی برنامه های آموزشی نیاز است که به گفتۀ وی در خاک چین صورت خواهد گرفت.

مرام از ایجاد چنین لوا که انتظار می رود در واخان ولایت بدخشان ایجاد شود، به گفتۀ آقای موسی زی، جلوگیری از نفوذ تندروان القاعده و داعش است که نیت انجام حملات بر کشورهای آسیای مرکزی و چین را دارند.

جانان موسی زی گفته است که در میان این تندروان، اعضای جنبش اسلامی ترکستان شرقی نیز شامل است که به باور بیجینگ عامل خشونت در ایالت شین ژیانگ چین است.

چین همواره از گسترش شورشگری و نفوذ تندروان از افغانستان به شین‌ژیانگ که ساکنان آن مسلمانان اویغور اند، نگرانی داشته است.

XS
SM
MD
LG