لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار چین از پیامدهای شدید اقدام احتمالی تایوان به استقلال‌طلبی


تمرینات نظامیان تایوانی در حومۀ تایپی پایتخت تایوان
تمرینات نظامیان تایوانی در حومۀ تایپی پایتخت تایوان

یک مقام چینی هشدار داده است که اگر تایوان به سمت استقلال‌طلبی حرکت کند، بیجینگ "تدابیر شدید" را اتخاذ خواهد کرد.

ما شیاوگوانگ، سخنگوی دفتر امور تایوان در حکومت چین روز چهارشنبه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) در یک کنفرانس خبری گفت که بیجینگ مایل بود تا نهایت تلاش را برای الحاق مجدد مسالمت آمیز تایوان به چین به خرج دهد.

این مقام چینی استقلال‌طلبی تایوان را "خط سرخ" خواند و گفت که در صورتی که این خط عبور شود، چین اقدام خواهد کرد، اما واضح نکرد که چگونه اقدامی.

چین ادعا دارد که تایوان بخشی از قلمرو آن است و در دوسال گذشته فشار نظامی و دپلوماتیک را به خاطر این ادعا افزایش بخشیده و مایۀ خشم تایپی و نگرانی واشنگتن شده است.

آقای ما گفت: "اگر نیروهای جدایی‌طلب در تایوان در صدد تحریک استقلال‌طلبی باشند، از زور کار بگیرند یا حتا از هر گونه خط سرخ عبور کنند، ما تدابیر شدید را اتخاذ خواهیم کرد."

تایوان به عامل عمدۀ کشیدگی روابط میان چین و ایالات متحده مبدل شده است. ایالات متحده با آنکه روابط رسمی دپلوماتیک با تایوان ندارد، مهم‌ترین حامی بین‌المللی و فراهم کنندۀ اسلحه به تایوان است.

چین همواره تایید کرده است که تایوان حساس‌ترین موضوع در روابط میان بیجینگ و واشنگتن بوده است.

سخنگوی دفتر امور تایوان در حکومت چین گفت که تحریک نیروهای طرفدار استقلال تایوان و "مداخلۀ خارجی" در ماه‌های آینده "تندتر و شدیدتر" خواهد شد. او گفت: "سال آینده، وضعیت تنگۀ تایوان پیچیده‌تر و وخیم‌تر خواهد شد."

چین در چند ماه اخیر، بار بار ماموریت و تمرینات نظامی هوایی را بر فراز تنگۀ تایوان انجام داده است.

در حالیکه ایالات متحده تنها چین را به رسمیت می‌شناسد، حکومت امریکا بر اساس قانونی که از سوی کانگرس این کشور تصویب شده است، مکلف به فراهم آوری حمایت لازمی به تایوان است تا آن کشور از خود دفاع کند.

حکومت جمهوری چین در سال ۱۹۴۹ و در جریان جنگ داخلی چین، پس از شکست در برابر کمونیست‌ها به تایوان فرار کرد و از همان زمان تا کنون جمهوری خلق چین بر سرزمین اصلی این کشور حاکمیت دارد.

XS
SM
MD
LG