لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار چین: حمایت امریکا از تایوان 'هزینۀ طاقت‎فرسا' خواهد داشت


وزیر خارجۀ چین گفته است که ایالات متحده به خاطر اقدامات خود در خصوص تایوان با "هزینۀ طاقت‌فرسا" روبرو خواهد شد.

وانگ یی، در مصاحبه با خبرگزاری‌های دولتی سینهوای چین که روز پنجشنبه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) نشر شد، هشدار داده است که دخالت امریکا در موضوع تایوان می‌تواند به وضعیت خطرناک منجر شود.

آقای وانگ در این مصاحبه گفت: "امریکا وعده‌هایی را نقض کرده است که در زمان ایجاد روابط دپلوماتیک چین و ایالات متحده داده بود، از آن چشم پوشی کرده و نیروهای استقلال‌طلب تایوان را ترغیب کرده و اصل چین-واحد را تحریف و از درون کاوییده است."

تنش میان ایالات متحده و چین در چند سال اخیر به خاطر موضوعات مختلف از جمله حقوق بشر، تجارت، رقابت در زمینۀ فناوری و تایوان بالا گرفته است.

چین جزیرۀ تایوان را بخشی از قلمرو خود پنداشته و عهد کرده است که روزی آن را تصرف کرده و در صورت ضرورت به زور و قوا متوسل خواهد شد. ایالات متحده و اکثر کشورهای دیگر هرچند چین را به رسمیت شناخته اند، روابط قوی غیر رسمی را با تایوان نیز حفظ کرده اند.

وزیر خارجۀ چین با اشاره به این رویکرد امریکا و دیگر کشورها در خصوص تایوان گفت: "این [رویکرد] نه تنها تایوان را به یک وضعیت بی‌نهایت خطرناک سوق می‌دهد، بلکه سبب می‌شود که ایالات متحده با هزینۀ طاقت‌فرسا روبرو شود."

ایالات متحده در اوایل ماه روان تایوان را در نشست دموکراسی دعوت کرده بود که به میزبانی واشنگتن به گونۀ مجازی برگزار شده بود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ماه گذشته تایوان را "مستقل" توصیف کرد، اما سپس وضاحت داد که تغییر در سیاسی ایالات متحده در خصوص تایوان نیامده است.

بر اساس قانون تایوان که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند.

بیجینگ اعلام رسمی "استقلال" تایوان را تحریک پنداشته و همواره هشدار داده است که هر کشوری‌که از خود-ارادیت تایوان حمایت کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.

چین در چند ماه اخیر، افزون بر انجام تمرینات نظامی بحری، چندین بار ماموریت و تمرینات نظامی هوایی را بر فراز تنگۀ تایوان انجام داده است. بیجینگ همچنین در سال‌های اخیر تلاش جدی به خرج داده است تا تایوان را در عرصۀ بین‌المللی منزوی کند.

حکومت جمهوری چین در سال ۱۹۴۹ و در جریان جنگ داخلی چین، پس از شکست در برابر کمونیست‌ها به تایوان فرار کرد و از همان زمان تا کنون جمهوری خلق چین بر سرزمین اصلی این کشور حاکمیت دارد.

XS
SM
MD
LG