لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار چین از جنگ سرد میان واشنگتن و بیجینگ


چین می‌گوید که برخی از "نیروهای سیاسی" در ایالات متحده روابط دوجانبه میان واشنگتن و بیجینگ را گروگان گرفته و تلاش دارند این دو اقتصاد بزرگ جهان را به سوی یک جنگ سرد جدید بکشانند.

وانگ وو، وزیر خارجهٔ چین گفت: "یک ویروس سیاسی در ایالات متحده در حال گسترش است؛ ویروسی که از هر فرصت برای بدنام کردن چین استفاده می‌کند."

آقای وانگ افزود که چین هیچ گونه قصد تغییر یا تعویض ایالات متحده را ندارد و امریکا باید آرزوی تغییر دادن چین را ترک کرده و تلاش نکند جلو ۱.۴ میلیارد جمعیت این کشور را بگیرد که راهی عصری سازی اند.

در جریان ماه‌های اخیر، اداره دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در موضوعات مختلف، به شمول تجارت، تکنالوژی و همه‌گیری کروناویروس با بیجینگ برخورد کرده است.

قانون امنیتی پیشنهادی چین برای هانگ کانگ، تازه ترین مورد جنجال بر انگیز میان دو کشور است؛ قانونی که منتقدین می‌گویند نیمه خودمختاری هانگ کانگ را تهدید می‌کند.

همچنین دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا بار بار گفته که کروناویروس از یک لابراتوار شهر ووهان چین به بیرون سرایت کرده است، اما بیجینگ این موضوع را به شدت کرده است.

کروناویروس در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین، منشا گرفت و تا کنون در ۱۸۸ کشور و قلمرو جهان به همه‌گیری مرگبار صحی مبدل شده است.

بر اساس آماری که پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده ارایه کرده است، تا صبح روز دو‌شنبه ۲۵ می (پنجم جوزا) مرگ و میر ناشی از کروناویروس در جهان به بیش از ۳۴۵ هزار نفر و مبتلایان آن به بیش از پنج میلیون و ۴۲۴ هزار نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG