لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجۀ چین در یک سفر اعلام ناشده وارد کابل شد


وانگ‌ یی، وزیر خارجۀ چین در یک سفر از قبل اعلام نشده امروز پنجشنبه ۲۴ مارچ (چهارم حمل) به کابل سفر کرده است.

ضیا احمد تکل، معاون وزارت خارجۀ حکومت طالبان در صحبت با صدای امریکا، سفر وزیر خارجۀ چین را به کابل تایید کرد و گفت که جزییات بعداً با رسانه‌ها شریک خواهد شد.

هنوز آجندای سفر وزیر خارجۀ چین به کابل مشخص نشده است. اما روز گذشته وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجۀ چین در کنفرانس هفته‌گی‌اش در بیجینگ گفت که این کشور از افغانستان برای ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر، اعمال حکومت میانه رو، و نوشتن فصل جدیدی از صلح و بازسازی حمایت می‌کند.

پس از تسلط طالبان و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان، چین علاقه‌‌مندی ویژه‌ای برای برقراری روابط دوستانه با افغانستان زیر سلطۀ طالبان پیدا کرده است.

این نخستین سفر وزیر خارجۀ چین پس از تسلط طالبان به افغانستان است. از سوی دیگر، قرار است که بیجینگ، سومین نشست وزیران خارجۀ کشورهای منطقه را با محوریت مساله افغانستان، در اواخر ماه مارچ میزبانی کند.

قبل از چین، اولین نشست منطقه‌ای را در ماه سپتمبر۲۰۲۱ میلادی، پاکستان میزبانی کرد که در آن وزیران خارجۀ ایران، چین، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان شرکت داشتند.

پس از آن ایران میزبان دومین دور این نشست‌ها در ماه اکتوبر سال گذشته بود، اما روسیه نیز در آن حضور داشت. ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان خواست اصلی اشتراک‌کنندگان این نشست‌ها بوده است.

XS
SM
MD
LG