لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: تنها دولت با ثبات افغانستان می‌تواند جلو تروریزم جهانی را بگیرد


چهل‌وهشتمین نشست وزیران خارجۀ عضو سازمان همکاری‌های اسلامی روز سه شنبه به میزبانی پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شد.

در این نشست، عمران خان صدر اعظم پاکستان از کشورهای اسلامی خواست که به افغانستان کمک کنند.

آقای خان گفت که اگر تعزیرات از افغانستان رفع و حکومت طالبان به رسمیت شناخته نشود، این کشور با بحران شدید بشری مواجه خواهد شد.

به گفتۀ صدر اعظم پاکستان، مردم افغانستان زیر خط گرسنگی زندگی می‌کنند و تعلیم یافتگان نیز از این کشور در حال فرار اند.

او افزود: "بسیار مهم است که ما به مردم افغانستان کمک کنیم و می‌گویم چون افغانستان باثبات، تنها راهی است، تکرار می‌کنم تنها راهی است که می‌توانیم تروریزم بین‌المللی را از خاک افغانستان متوقف کنیم. هیچ کشور نمی‌تواند این کار را انجام دهد."

آقای خان خطاب به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی گفت که از این فرض خارج شوند که برخی کشورهای دیگر بیایند و با هواپیماهای بدون سرنشین و ابزارهای دیگر با تروریزم مبارزه کنند، این اتفاق نخواهد افتاد و تنها دولت با ثبات افغانستان می‌تواند جلو تروریزم جهانی را بگیرد.

عمران خان، در مورد خطرات مداخله در امور افغانستان به جهان هشدار داد و گفت که افغان‌ها نباید احساس کنند که استقلال آنها در خطر است.

صدر اعظم پاکستان اضافه کرد: "هر که شخصیت‌ افغان‌ها را می‌شناسد، باید محتاط باشد. لطفاً مردم افغانستان را وادار به کاری نکنید که احساس کنند، استقلال شان در خطر است، آنها مردم استقلال دوست اند، آنها همیشه برای استقلال شان صدها سال جنگیده اند، آنها مفکورۀ کسی را که بالای شان تحمیل کند، دوست ندارند".

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در این نشست هیاتی را به رهبری محمد اکبر عظیمی فرستاده است. این هیات در اسلام آباد به خبرنگاران گفته است که امیرخان متقی می‌خواست در این نشست اشتراک کند، اما به دلیل سفر نتوانست.

عظیمی، از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی خواستار همکاری با مردم افغانستان، فشار بر ایالات متحده برای رهایی دارایی‌های افغانستان و سرمایه‌گذاری در این کشور شده است.

این هیات طالبان همچنان از این کشورها خواسته تا حکومت آنها را به رسمیت بشناسند.

سید جواد سجادی، تحلیلگر روابط بین‌الملل این اظهارات عمران خان را نوعی مداخله در امور افغانستان می‌پندارد و می‌گوید که صدر اعظم پاکستان می‌خواهد مشکلات ساختاری در داخل افغانستان را به نحوی سرپوش بگذارد.

آقای سجادی افزود که نبود یک حکومت مشروع و رسمی در حال حاضر از مشکلات ساختاری در افغانستان است.

به گفتۀ آقای سجادی تا زمانی که حکومت موجود افغانستان مشکلات داخلی را حل نکند و مشروعیت مردم را کسب نکند، بر فرض اینکه در سطح جهان مشروعیت به دست بیاورد، باز هم مشکلات حل نخواهد شد.

در همین حال احمد سعیدی، دپلومات پیشین در پاکستان گفت که نتیجۀ این کنفرانس منجر به حل مشکلات افغانستان نمی‌شود.

آقای سعیدی افزود: "پاکستان در این کنفرانس تلاش دارد تا خود را از آنچه که انجام داده برأت دهد."

بر اساس معلومات سازمان همکاری‌های اسلامی، فیصل بن فرهان، وزیر خارجۀ عربستان سعودی در نشست امروز خواستار همکاری‌های بشری با مردم افغانستان شده است.

آقای فرهان همچنان بر تامین حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و آموزش آنان نیز تاکید کرد.

او گفت: "من خواستار تلاش‌های بیشتر در زمینۀ کمک‌های بشری با برادران افغان استم و از افغان‌ها می‌خواهم که اطمینان دهند که گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان به حیث پناهگاه استفاده نکنند."

سعید خطیب‌زاده، وزیر خارجۀ ایران نیز در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی برای حل مشکلات کنونی بر یکپارچگی کشورهای جهان اسلام تاکید کرد.

در این نشست، برعلاوۀ وزیران کشورهای اسلامی عضو این سازمان، وزیر خارجۀ چین نیز حضور داشت.

نشست وزیران خارجۀ عضو سازمان همکاری‌های اسلامی قرار است که روز چهارشنبه به پایان برسد. روز دوشنبه اسناد صندوق کمک‌های بشری برای افغانستان میان منشی سازمان همکاری‌های اسلامی و بانک انکشاف اسلامی امضا شد.

نشست قبلی این سازمان در ماه دسمبر ۲۰۲۱ میلادی نیز در پاکستان برگزار شده بود. کشورهای اسلامی در آن نشست تعهد کرده بودند که برای ایجاد میکانیزم کمک‌‌های بشردوستانه به افغانستان تلاش کرده و با همکاری شان با سازمان ملل متحد به هدف رهایی میلیارد‌ها دالر سرمایۀ منجمد شدۀ افغانستان ادامه خواهند داد.

این کشورها همچنین تعهد کرده بودند که به هدف رسیدگی به بحران بشری موجود در افغانستان، در زمینۀ "گشایش مجاری مالی و بانکی و از سرگیری جریان پول و مساعدت بشری" به این کشور تلاش خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG