لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: بیماری کولرا در هلمند جان ۲۰ نفر را گرفته است


مقامات طالبان می‌گویند که در یک شبانه‌روز گذشته، کم از کم ۲۰ نفر در ولسوالی باغران ولایت هلمند به دلیل مبتلا شدن به بیماری کولرا جان باخته اند.

مسوولان صحت این ولایت ناوقت روز گذشته ۱۱ جولای (۱۹ سرطان) گفتند که در ولسوالی باغران ۱۲۰ نفر به شکل شدید کولرا مبتلا شده اند که از این میان ۲۰ نفر آنان جان باختند. گفته می‌شود که در بین مبتلایان کولرا در هلمند کهن‌سالان و کودکان شامل اند.

آژانس خبری دولتی باختر، از قول مسوولان ریاست صحت هلمند نگاشته است که تیم‌های سیار صحی به ولسوالی باغران اعزام شده و به درمان بیماران، آغاز کرده اند.

در همین حال، ریاست صحت عامه هلمند گفته است که به دلیل گسترش بیماری کولرا و اسهالات شدید طی روزهای پسین در ولسوالی باغران، دو تیم صحی، دارو و سایر وسایل به آنجا فرستاده شده و سومین تیم نیز برای کنترول وضعیت به محل فرستاده شد.

این ریاست گفته است که سومین تیم، وسایل طبی، صابون دست‌شویی، خیمه و ۱۰۰ تخت بستر را به محل برده است.

باغران در ۲۲۵ کیلومتری شهر لشکرگاه مرکز هلمند یکی از ولسوالی‌های توسعه‌نیافته و دوردست است.

گفته می‌شود که این ولسوالی از هرگونه خدمات محروم مانده و هنوز هم یک مرکز صحی مجهز ندارد. در عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است، دیده می‌شود که بیماران کولرا در دکان‌های روستا بستری استند.

این در حالی است که چند روز قبل، گزارش‌هایی در مورد مبتلاشدن شماری از باشندگان ولسوالی سیوری زابل به بیماری کولرا نیز نشر شد. ریاست صحت عامه زابل گفته است که ۱۲۵ تن به این بیماری مبتلا شده اند که اکثر بیماران را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

کولرا يک نوع بیماری حاد اسهالی است که عامل آن یک نوع باکتریا به نام ويبريو کولرا است و این بیماری به شدت ساری است که از طریق آب و غذای آلوده با باکتریا به بدن شخص سالم انتقال می‌یابد.

اسهال آنی و آبگین، استفراغ، گرفتگی عضلات و کم شدن ادرار از اعراض و علایم متبارز این بیماری است که با پیشرفت بیماری، فرد مبتلا دچار ضیاع شدید مایعات می‌شود.

تامین آب سالم و تصفیه شده، دفع فاضلاب، رعایت بهداشت فردی و محیطی بهترین‌ روش‌های پیشگیری این بیماری است.

چون این بیماری سبب کاهش شدید مایعات بدن می‌شود، لازم است تا به بیمار مایعات زیاد نوشانیده شود.

XS
SM
MD
LG