لینک های دسترسی

Breaking News

بحث روسای استخبارات امریکا و روسیه در مورد تهدید هسته‌ای مسکو


سرگی نریشکین (راست) رییس ادارۀ استخبارات خارجی روسیه و ویلیم برنز، رییس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده
سرگی نریشکین (راست) رییس ادارۀ استخبارات خارجی روسیه و ویلیم برنز، رییس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده

قصر سفید گفته است که ویلیم برنز، رییس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده، (سی‌آی‌ای) روز دوشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) با سرگی نریشکین، رییس ادارۀ استخبارات خارجی روسیه، ملاقات کرده و در مورد تهدیدهای هسته‌ای مسکو و امریکایی‌های بازداشت شده در روسیه صحبت می‌کند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در فبروری سال روان، این نخستین دیدار رو در روی مقام‌های عالی امریکا و روسیه می‌باشد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه این ملاقات را تایید کرده و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفته است که این دیدار به عنوان "ابتکاری از جانب امریکایی‌ها" صورت می‌گیرد، اما هر دو سخنگو از ارایۀ جزییات بیشتر خودداری کرده اند.

اما قصر سفید گفته است که ویلیم برنز که زمانی سفیر ایالات متحده در مسکو بود، حامل هشداری به مسکو است که به استعمال اسلحۀ هسته‌ای تکتیکی در جنگ اوکراین تهدید کرده بود. به گفتۀ قصر سفید، برنز در مورد "پیامدهای استعمال تسلیحات هسته‌ای از جانب روسیه و خطرات تشدید بی‌ثباتی استراتیژیک" به جانب روسیه هشدار می‌دهد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به تاریخ ۲۱ سپتمبر هشدار داد که اگر تمامیت ارضی کشورش تهدید شود، به برای دفاع از آن به همه ابراز دست‌ داشته متوسل خواهد شد. او ادعا کرد که غرب در صدد "نابود کردن" روسیه است.

در بیانیۀ شورای امنیت ملی قصر سفید آمده است: "ما به اصول بنیادین خود قاطعانه ایستاد استیم: هیچ کاری در مورد اوکراین بدون حضور اوکراین صورت نمی‌گیرد."

قصر سفید گفته است که هر دو مقام در مورد مسلۀ شهروندان ایالات متحده که "غیرعادلانه" در روسیه زندانی اند، نیز صحبت می‌کنند.

برتنی گرینر، شهروند امریکا، به اتهامات مرتبط به مخدرات از سال گذشته به اینسو و پاول ویلن، شهروند دیگر امریکا که کارمند یک شرکت صادراتی موتر است به اتهام جاسوسی از سال ۲۰۱۸ به اینسو در روسیه زندانی اند.

روسیه بار بار پیشنهاد تبادلۀ زندانیان را با روسیه داده است و گمانه زنی‌هایی وجود دارد که گویا واشنگتن مایل است ویکتور بووت، شهروند روسیه و تجار مشهور اسلحه را که در امریکا زندانی است، با شهروندان امریکایی تبادله کند.

رسانۀ دولتی ترکیه گزارش داده است که رییس استخبارات مرکزی ایالات متحده و رییس ادارۀ استخبارات خارجی روسیه به عنوان مهمانان رییس امنیت ملی ترکیه با هم دیدار و صحبت کرده اند.

XS
SM
MD
LG