لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و روسیه گفتگو برای از سر گرفتن احتمالی بازرسی تسلیحات هسته‌ای‌ شان را آغاز می‌کنند


پیمان ستراتیژیک کاهش تسلیحات جدید (New START) در سال ۲۰۱۰ میان امریکا و روسیه امضا شد
پیمان ستراتیژیک کاهش تسلیحات جدید (New START) در سال ۲۰۱۰ میان امریکا و روسیه امضا شد

وزارت خارجهٔ امریکا روز سه‌شنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) گفت که انتظار می‌رود ایالات متحده و روسیه به زودی گفتگو‌ها برای از سر گرفتن احتمالی بازرسی تسلیحات هسته‌ای‌ شان را در چارچوب پیمان نیو استارت آغاز کنند.

پیمان ستراتیژیک کاهش تسلیحات جدید (‌New START) یک پیمان عمدهٔ خلع سلاح هسته‌ای میان ایالات متحده و روسیه است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، در مورد احتمال از سرگیری این گفت‌وگو‌ها به خبرنگاران گفت:‌ " ما توافق کردیم که کمیتهٔ همآهنگی دو جانبه در آیندهٔ نزدیک در چارچوب نیو استارت با هم ملاقات کنند."

پرایس افزود که "کار این کمیته محرمانه است، اما امیدواریم که این نشست سازنده باشد." او افزود که با وجود تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، تمرکز ایالات متحده در این بحث‌ها کاهش خطرات است."

اما آقای پرایس در مورد تاریخ و محل دقیق این ملاقات چیزی بیان نکرد. در صورتی که این ملاقات رخ بدهد، پس از اکتوبر ۲۰۲۱ میلادی، این نخستین بار خواهد بود که مقام‌های دو کشور در مورد بازرسی تسلیحات هسته‌ای‌شان بحث خواهند کرد.

مسکو در اوایل ماه اگست سال روان میلادی اعلام کرد که بر اساس پیمان ستراتیژیک کاهش تسلیحات جدید، بازرسی ایالات متحده از پایگاه‌های نظامی خود را تعلیق می‌کند و افزود که این اقدام را در پاسخ به عملکرد امریکا که مانع مفتشین روسیه شده است، انجام می‌دهد.

پیمان ستراتیژیک کاهش تسلیحات جدید آخرین توافق دوجانبه در نوع خود بین دو قدرت هسته‌ای عمدهٔ جهان است، کشور هایکه بیشترین تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

این پیمان در سال ۲۰۱۰ میلادی میان ایالات متحده و روسیه امضا شد، پیمانی که بر اساس آن، هر یک از این دو کشور باید موجودی زرادخانه هسته‌ای‌شان را به ۱۵۵۰ کلاهک کاهش دهند.

بر اساس این پیمان،‌ ایالات متحده و روسیه همچنین ملزم اند تا دستگاه‌های پرتاب و بمب‌افگن‌های سنگین خود را به ۸۰۰ کاهش دهند، رقمی که هنوز هم کافی است کرهٔ زمین را چندین بار از بین ببرد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در جنوری ۲۰۲۱ توافق کرد تا این پیمان برای پنج سال دیگر‌یعنی تا سال ۲۰۲۶ میلادی، تمدید شود.

بر اساس مفاد این پیمان،‌ مسکو و واشنگتن هر کدام اجازه دارند تا هر سال کمتر از ۲۰ بار از پایگاه‌ هسته‌ای یکدیگر بازرسی کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، گفت که ایالات متحده مایل است تا در این مورد "کانال مکاتبه" با روسیه را حفظ کند ‌به خصوص در مسایلی دو جانبه که برای امریکا و روسیه از اهمیت برخوردار است.

با وجود تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که در فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد و واشنگتن سر سختانه با آن مخالفت می‌کند، چنین کانال‌های گفتگو باز مانده شده اند.

XS
SM
MD
LG