لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز 'نافرمانی مدنی' بر ضد کودتای نظامی در سودان


گروه‌های حامی دموکراسی روز یکشنبه هفتم نومبر (۱۶ عقرب) "نافرمانی مدنی" را در اعتراض به کودتای نظامی ماه گذشته در سودان آغاز کردند.

با آن‌ هم شماری از اعتراض کنندگان ضد کودتای نظامی به دلیل اختلال انترنت و خدمات تلیفونی معدود بود.

کمیتهٔ مقاومت محلی و انجمن حرفه‌ای سودان که خیزش‌های مردمی را در ماه اپریل ۲۰۱۹ میلادی بر ضد عمر البشیر، رییس جمهور پیشین سودان، رهبری می‌کردند، اعتراضات کنونی را نیز رهبری می‌کنند و تلاش دارند تا نظامیان از قدرت کنار بروند.

مردم محل گفته اند که معترضان در جاده‌های خرطوم، پایتخت سودان، گردهم آمدند و عبور و مرور ترافیک در مقایسه با روز‌های معمول کمتر بود.

در همین حال،‌ اتحادیهٔ معلمان سودان، گفته است که قوای امنیتی آن کشور برای متفرق کردن کارمندان وزارت معارف در خرطوم از گاز اشک آور استفاده کرده است؛ کارمندانی که بر ضد کودتای نظامی در آن کشور دست به اعتراض زده اند. این اتحادیه گفته است که قوای امنیتی سودان، ۸۷ معترض را دستگیر کرده است.

بعضی از کارمندان بخش صحت و شفاخانه‌ها به کار معمولی‌شان ادامه دادند، اما برخی از آنان در برابر کودتای نظامی دست به اعتصاب زدند.

شماری از شاهدان عینی که نخواستند نام‌شان در گزارش ذکر شود، گفته اند که بسیاری از مردم در مورد آغاز "نافرمانی مدنی" آگاهی نداشتند، زیرا انترنت قطع بود.

پس از کودتای ۲۵ اکتوبر ۲۰۲۱ میلادی، خدمات انترنتی به طور گسترده در سودان مختل شده است و خدمات تلیفونی همواره با مشکل مواجه بوده است.

کودتای نظامی در سودان موجب شد تا حکومت انتقالی مشارکتی میان نظامیان و غیرنظامیان آن کشور از بین برود، حکومتی انتقالی که قرار بود تا برگزاری انتخابات آخر ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد.

پس از کودتای نظامی، مقام‌های ارشد غیرنظامی، به شمول وزیران کابینه و عبدالله حمدوک، صدراعظم‌ آن کشور، دستگیر شدند. اما اقای حمدوک سپس آزاد شد.

ملل متحد برای رهایی مقام‌های ارشد غیرنظامی آن کشور وساطت کرده است و خواهان برگشت تقسیم قدرت در آن کشور شده است. اما منابع حکومت مخلوع گفته اند که این تلاش‌ها حالا متوقف شده است.

در همین حال، دفتر جنرال عبدالفتاح البرهان، نظامی ارشد سودان، روز یکشنبه گفت که آقای البرهان با یک هیات لیگ عرب ملاقات کرده است و این هیات بر اهمیت مذاکره و انتقال دموکراتیک قدرت تاکید کرده است.

بر اساس گزارش‌ها،‌ فعالان خواهان "خروج نظامیان از سیاست" شده اند و اعلام کرده اند که به تاریخ ۱۳ نومبر تجمعات گسترده را زیر شعار "بدون مذاکره، بدون مشارکت، بدون سازش"راه اندازه خواهند کرد.

صد‌ها هزار نفر قبل از کودتای ۲۵ اکتوبر و پس از آن در سودان دست به اعتراض گسترده زده اند.

پس از کودتای نظامی، قدرت‌های غربی کمک‌های اقتصادی خود را به سودان متوقف کردند و هشدار داده اند که اگر دورهٔ انتقالی دموکراتیک در آن کشور بر نگردد، ده‌ها میلیارد دالر بخشش قسمی و یا کلی قرضه های خارجی سودان با خطر مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG