لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: حکومت انتقالی سودان 'بدون پیش شرط احیا' شود


وزیر خارجه‌ای ایالات متحده ناوقت شب دوشنبه ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) گفت که امریکا مخالف انحلال حکومت انتقالی سودان است.

انتونی بلینکن در یک تویت نوشت که "ایالات متحده انحلال حکومت انتقالی سودان توسط قوای امنیتی آن کشور را نمی‌پذیرد و خواهان احیای مجدد [حکومت انتقالی] بدون پیش شرط است."

در همین حال،‌ سودانی های معترض تا ناوقت دوشنبه شب به وقت محل تظاهرات بر ضد نظامیان را ادامه دادند؛ نظامیانی که ظاهراً از طریق کودتا قدرت را در آن کشور به دست گرفته اند.

کمیته‌ٔ داکتران سودان گفته است که در اثر گلوله‌باری قوای امنیتی، سه مظاهره کننده کشته شده و دست کم ۸۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

پس از دستگیری عبدالله حمدوک،‌ صدراعظم سودان، هزاران سودانی در خرطوم،‌ پایتخت آن کشور، دست به مظاهرات گسترده زدند
پس از دستگیری عبدالله حمدوک،‌ صدراعظم سودان، هزاران سودانی در خرطوم،‌ پایتخت آن کشور، دست به مظاهرات گسترده زدند

جنرال عبدالفتاح البرهان، قوماندان ارشد نظامی سودان، روز دوشنبه وضعیت فوق‌العاده سراسری را در آن کشور اعلام کرد و از پایان یک شورای مشترک غیرنظامی و نظامی که در جریان دو سال گذشته سودان را اداره می‌کرد، خبر داد.

اظهارات این جنرال نظامی از طریق یک بیانیه‌ای تلویزیونی پس از آن نشر شد که عبدالله حمدوک، صدراعظم آن کشور، و سایر مقام‌های "شورای حاکمیت" دستگیر شدند.

جنرال البرهان گفته است که این شورا و حکومت را به دلیلی منحل کرده است که جدال میان اعضای آن جریان داشت؛ جدالی که به گفته‌ای وی،‌ امنیت کشور را تهدید می کرد.

این نظامی سودانی همچنین اعلام کرد که یک حکومت متشکل از "تکنوکرات‌ها" به زودی تشکیل خواهد شد.

مایکل اتیت،‌ یک ژورنالست که در خرطوم، پایتخت سودان،‌ به سر می‌برد،‌ به صدای امریکا گفت که پس از خبر دستگیری صدراعظم حمدوک، هزاران معترض در پایتخت سرازیر شدند و تایر‌ها را در جاده‌ها آتش زدند.

به گفته‌ای اتیت،‌ تقریباً همه وسایل مخابراتی، به شمول انترنت و نشرات رادیویی در خرطوم قطع شده است. اما نشرات تلویزیون دولتی فعال است و موسیقی حماسی را نشر می‌کند.

فولکر پترس، نماینده‌ای خاص ملل متحد برای سودان،‌ گفته است که نظامیان خرطوم، را در کنترول گرفته اند،‌ راه‌های ورودی پل ها و میدان هوایی را مسدود کرده اند و تلویزیون دولتی را نیز زیر کنترول گرفته اند.

واکنش ها

انتونی گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد،‌ اتحادیه‌ای افریقا و لیگ عرب روز دوشنبه نسبت به تحولات در سودان ابراز نگرانی و ناامیدی کردند و از این کشور خواستند تا در مسیر حاکمیت غیر نظامی باقی بماند.

قصر سفید نیز گفته است که از وضعیت پیش آمده در سودان نگران شده است و وزارت خارجه‌ای امریکا کمک ۷۰۰ میلیون دالری را برای این کشور به حالت تعلیق در آورده است.

در همین حال، کارین ژان پیر، معاون سخنگوی قصر سفید، خواهان رهایی فوری عبدالله حمدوک،‌ صدراعظم سودان، شده است.

ژان پیر همچنین گفته است که عملکرد نظامیان در مخالفت شدید با خواست مردم سودان قرار دارد.

سفارت ایالات متحده در خرطوم از شهروند امریکایی در آن شهر خواسته است تا در محلات بود و باش‌شان پناه بگیرند.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۲۶ اکتوبر (چهارم عقرب) در مورد تحولات سودان بحث کند.

شورای حاکمیت که متشکل از نظامیان و غیر نظامیان بود‌، پس از آن ایجاد شد که حکومت به رهبری عمر البشیر،‌ پس از مظاهرات گسترده‌ای مردمی از قدرت کنار رانده شد.

XS
SM
MD
LG