لینک های دسترسی

Breaking News

کشته‌ و زخمی‌شدن ۴۵۷ غیرنظامی افغان در 'حملات طالبان'


وزارت داخلۀ افغانستان اعلام کرد که در جریان دو هفتۀ گذشته، ۱۲۱ غیرنظامی افغان در جریان حملات طالبان کشته و ۳۳۶ تن دیگر زخمی شده اند.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت امروز پنجشنبه ۱۳ اگست (۲۳ اسد) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که این تلفات در ۲۹ ولایت به غیرنظامیان وارد شده است.

آقای آرین افزود که بیشترین تلفات به غیرنظامیان در ولایات قندهار، بغلان، ننگرهار و لوگر وارد شده است.

سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گفت: "هدف قراردادن افراد ملکی خلاف تمام موازین انسانی، دینی، اخلاقی و جنگی محسوب می‌شود که همواره گروه طالبان این موارد را نادیده گرفته است".

در تازه ترین مورد، پولیس قندهار تایید کرد که در نتیجۀ انفجار ماین کنار جاده در ساحۀ زلخان ولسوالی پنجوایی این ولایت، پنج عضو یک خانواده جان باختند.

بر اساس اعلامیه پولیس قندهار، در این رویداد هفت غیرنظامی دیگر به شمول کودکان زخمی شدند.

ریاست جمهوری افغانستان نیز با نکوهش این حمله به نقل از رییس جمهور محمد اشرف غنی گفته است: "طالبان در آستانه صلح و آغاز مذاکرات مستقیم با هیات مذاکره کنندۀ دولت جمهوری اسلامی افغانستان، باید از خشونت و به خصوص جاسازی ماین‌های کنار جاده که عامل اصلی تلفات ملکی می‌باشد، اجتناب ورزند".

رییس جمهور افغانستان تاکید کرده است که طالبان برای رسیدن به صلح به خواست حکومت و نمایندگان مردم در لویه جرگۀ مشورتی مبنی بر تامین آتش‌بس پاسخ مثبت دهند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از ماین‌گذاری‌ها در مسیرهای ترانسپورتی برخی ولسوالی‌های قندهار که منجر به تلفات غیرنظامیان شده، ابراز نگرانی کرد و از طالبان خواست که مناطق غیرنظامی را ماین‌گذاری نکنند.

این کمیسیون روز چهارشنبه ۱۲ اگست (۲۲ اسد) گفت که بر اساس معلومات این نهاد در ده روز گذشته، چهار ماین کنار جاده در یک ولسوالی قندهار منجر به کشته‌شدن ۲۱ غیرنظامی و جراحت دو تن دیگر شده است.

XS
SM
MD
LG