لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای ضد و نقیض در مورد تلفات غیر نظامیان در هرات


ده‌ها باشندۀ ولسوالی ادرسکن ولایت هرات ادعا می‌کنند که در بمباردمان قوای هوایی افغان در مربوطات آن ولسوالی هشت غیرنظامی کشته و ده‌ها غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

این افراد که چند نفر از زخمی شدگان این رویداد را برای درمان به شفاخانۀ حوزوی هرات انتقال داده اند، خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی مقام های افغان استند.

حاجی صولت نورزایی، یک تن از بزرگان ولسوالی ادرسکن مدعی است که صبح روز چهارشنبه زمانیکه مردم برای دیدن قاری غلام نبی یک زندانی آزاد شدۀ طالبان به منزل وی می‌رفتند،آماج حملات هوایی قرار گرفتند.

همزمان با این، ادعا شده است که در اثر حملۀ هوایی قوای افغان بر مراسم عروسی در ساحۀ "خم زیارت" بین ولسوالی ادرسکن و ولسوالی گذره هرات نیز چندین نفر به شمول زنان وکودکان کشته و زخمی شده اند.

محمد امین، یکی از آسیب دیدگان این رویداد که به گونۀ سطحی زخمی شده است به صدای امریکا گفت که هنگامی‌که مهمانان در مراسم عروسی حضور داشتند، "دو طیارۀ اردوی ملی" بر موترهای نزدیک مهمانان بمباردمان کردند.

گروه طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای ادعا کرده است که در اثر حملات هوایی قوای افغان در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات، کم از کم ۲۰ غیرنظامی کشته شده اند.

اما جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که اطلاعات آنان نشان می‌دهد که ده‌ها "فرمانده سرشناس" طالبان در ساحۀ "خم زیارت" تجمع کرده و در حالیکه برای انجام حملات تروریستی بر تاسیسات دولتی در شهر هرات برنامه ریزی می‌کردند، هدف حملات هوایی قوای افغان قرار گرفتند.

آقای فرهاد گفت که در این حملۀ هوایی ده‎ها تن از افراد طالبان کشته و زخمی شده اند اما تا کنون آمار دقیق آن مشخص نیست.

همزمان با این، به گفتۀ سخنگوی والی هرات، تصادم موتر حامل غیرنظامیان با ماین کنار جاده در روستای "استو" بین ولسوالی های گذره و ادرسکن، سبب کشته و زخمی شدن شماری از آنان شده است.

در همین حال، داکتر عارف جلالی سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات تایید می‌کند که تا کنون سه زخمی به شمول دو کودک از ولسوالی ادرسکن هرات به این شفاخانه منتقل شده اند.

خواستیم در این مورد نظر مقام های اردوی ملی در غرب افغانستان را نیز داشته باشیم، اما با وصف تماس‌های مکرر حاضر به پاسخگویی نشدند.

XS
SM
MD
LG