لینک های دسترسی

Breaking News

گلوله‌باری اورلندو - واکنش متفاوت ترمپ و کلنتن


دونالد ترمپ خواستار وضع محدودیت بر ورود مسلمانان به ایالات متحده شده بود
دونالد ترمپ خواستار وضع محدودیت بر ورود مسلمانان به ایالات متحده شده بود

برای دونالد ترمپ، کاندید جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، گلوله‌باری مرگبار فلوریدا فرصتی برای تجدید خواست وی به اقدام سختگیرانه بر ضد دهشت افگنی و از همه مهمتر امتیازگیری است که گویا وی در مورد تهدید دهشت افگنی در امریکا "درست فکر می‌کرده است."

در حالیکه با ابراز نظر محتاطانه در پیوند با این رویداد، هیلری کلنتن، کاندید دیموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده گفت که "اسلحۀ جنگی" باید از جاده های امریکا جمع شود.

گلوله باری در کلب همجنسگرایان در شهر اورلندوی ایالت فلوریدا که عمر صدیق متین، شهروند ۲۹ سالۀ امریکایی افغان تبار عامل آن بود و منجر به کشته شدن ۵۰ نفر و زخمی شدن ۵۳ نفر دیگر شد به عنوان رویداد دهشت افگنی مورد پیگرد قرار می گیرد، اما هنوز هم انگیزۀ دقیق این رویداد مشخص نشده است.

آقای ترمپ در صفحۀ تویتر خود بیشتر بر حکومت رئیس جمهور باراک اوباما تاخته و بار دیگر یادآور خواسته اش برای وضع محدودیت بر ورود مسلمانان به امریکا شده است.

پس از گلوله‌باری مرگبار ماه دسامبر در شهر سان برناردینوی ایالت کالیفورنیا، دونالد ترمپ خواستار وضع ممنوعیت موقتی ورود پناهجویان تازه وارد مسلمان به ایالات متحده شد.

آقای ترمپ با تاکید بر اینکه گفته هایش در مورد "دهشت افگنی افراطگرایان اسلامی" درست بوده است، با نشر بیانیه‌یی خواستار کناره گیری رئیس جمهور اوباما شده است. او گفته است که حتا رئیس جمهور اوباما از افراطگرا خطاب کردن عامل گلوله باری اورلندو پرهیز کرد.

اما، هیلری کلنتن نامزد دیموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحدۀ امریکا که در عرف سیاسی واکنش نشان دادن به تراژیدی‌ها آموزشدیده است، در ابراز نظرهای ابتدایی اش محتاط بود. او روز یکشنبه با نشر پیامی در صفحۀ تویتراش با آسیب دیده‌گان این رویداد ابراز همدردی کرد.

خانم کلنتن هرچند از دید شمار زیاد منتقدان اش بیش از حد محتاط خوانده شد، تا زمانی از ابراز نظر در مورد ماهیت رویداد اورلندو پرهیز کرد که رئیس جمهور اوباما در سخنرانی خود آن را "عمل دهشت افگنی ناشی از نفرت" توصیف کرد.

مانند اکثر سیاستمداران دیموکرات، خانم کلنتن با استفاده از فرصت پیش آمده خواستار وضع محدودیت‌های سختگیرانه بر حمل سلاح در ایالات متحده شده است. قانون اساسی ایالات متحده به شهروندان این کشور اجازۀ حمل و ملکیت اسلحه را داده است.

خانم کلنتن که به کنترول اسلحه به عنوان یکی از مباحث اساسی کمپاین انتخاباتی خود پرداخته است، رویداد روز یکشنبه در فلوریدا را "حاصل ناکامی امریکایی ها در دور نگهداشتن اسلحه از دست دهشت افگنان و سایر جنایتکاران خشن" پنداشته است.

با اینحال روشن نیست که آیا تراژیدی اورلندو در نهایت بر کمپاین انتخابات عمومی سایه می افگند یا خیر. شاید هم رویدادهای پیش بینی ناشدۀ دیگر صحنۀ کارزار انتخاباتی را در پنج ماه آینده شکل دهد، درست مانند انتخابات ۲۰۰۸ ایالات متحده که بحران بزرگ مالی جهان و امریکا بر وضعیت چیره شد.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG