لینک های دسترسی

Breaking News

قهوه: دشمن آلزایمر، دوست قلب


تحقیق جدیدی که در کالج سلامت عمومی در پوهنتون هاروارد انجام شده، حاوی اخباری خوش برای قهوه‌دوستان است.

نشریه تایم می‌نویسد دانه‌های قهوه معجزه می‌آفرینند. طبق این تحقیق علمی نوشیدنی جادویی قهوه جلوی سرطان پوست و آلزایمر را می‌گیرد، نارسایی قلبی و ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد، تمرکز را تقویت می‌کند، و خطر ارتکاب به خودکشی را پایین می‌آورد.

تحقیق فوق می‌گوید احتمال خودکشی نزد افرادی که روزانه ۲ تا ۴ گیلاس قهوه می‌نوشند، نسبت به کسانی که قهوه در رژیم غذایی روزانه‌شان جایی ندارد، قهوه بدون کافئین و یا کمتر از دو گیلاس در روز می‌نوشند، حدود ٥٠ درصد پایین‌تر است. این تحقیق علمی با مشارکت ٢٠٠ هزار نفر و طی ١٦ سال انجام شده است.

این اولین بار نیست که پژوهش‌گران به رابطه قهوه و خلق خوش افراد پی می‌برند. تحقیقی که در سال ٢٠١١ در همین باره منتشر شد حاکی بود زنانی که قهوه می‌نوشند نسبت به بقیه ١٥ درصد کمتر در خطر ابتلا به افسردگی هستند.

میشل لوکاس، مدیر پروژه اخیر به هافینگتون پست گفته است که معتادان به قهوه باید از کافئین سپاسگزار باشند چرا که این ماده در بدن مانند نوعی داروی ضدافسردگی عمل می‌کند و سطح هورمون‌های شادی مانند سروتونین و دوپامین را افزایش می‌دهد.

نشریه تایم می‌نویسد تحقیقات دیگری نیز هستند که اثرات منفی قهوه را پررنگ می‌کنند. مثلا یکی از این تحقیقات می‌گوید قهوه با افزایش تمرکز، خلاقیت را از بین می‌برد. تاثیر قهوه بر بی‌خوابی و ایجاد اختلال در خواب نیز یکی دیگر از اثرات این نوشیدنی محبوب است.
XS
SM
MD
LG