لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی کمیسیون حقوق‌بشر از تداوم تلفات غیرنظامیان در افغانستان


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که از ادامۀ خشونت‌ها به ویژه تلفات غیرنظامیان در درگیری‌ میان طالبان و نظامیان افغان نگران است.

ذبیح‌الله فرهنگ، سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه چهارم اپریل (۱۵ حمل) به صدای امریکا گفت که تنها ۲۱ نفر، به شمول ۱۰ کودک و هشت زن در یک روز در جنگ میان دو طرف در ولسوالی علیشنگ ولایت لغمان زخمی شده اند.

سخنگوی این کمیسیون گفت که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که در این جنگ‌ها، خسارات هنگفت مالی نیز به باشندگان محل وارد شده است.

او افزود: "با تاسف ما شاهد ادامه خشونت‌ها استیم. همه روزه در نتیجۀ درگیری میان نیروهای امنیتی و افراد طالبان، غیرنظامیان قربانی می‌شوند."

آقای فرهنگ تاکید کرد که بیشتر غیرنظامیان در هفته‌های اخیر، در اثر ماین‌گذاری‌ها، حملات هدفمند و حملات هوایی در بخش‌های این کشور کشته و زخمی شده اند.

سخنگوی کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان علاوه کرد که خواست مردم این کشور ختم خشونت‌ها و تامین آتش‌بس فوری است و طرف‌های درگیر باید به این خواست مردم تن دهند.

این در حالی است که روز گذشته وزارت داخلۀ افغانستان گفت که تنها در روز جمعه در نتیجۀ انفجار ماین و انداخت جنگجویان طالبان در ولایت‌های، لغمان، تخار، سرپل، خوست و ننگرهار، شش غیرنظامی کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شده اند.

حامد روشن، معاون سخنگوی این وزارت افزود که طالبان با تعبیه و انفجار ماین‌ها هر روز از غیرنظامیان قربانی می‌گیرند. او این رویکرد گروه طالبان را "خلاف همه معیارهای جنگی عنوان کرد".

گروه طالبان تا اکنون در این مورد تبصره نکرده است.

XS
SM
MD
LG