لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ شماری از فعالان از بایومتریک زنان در انتخابات


شماری از فعالان پیشنهاد کرده اند که تنها به بایومتریک چشم زنان رایدهنده اکتفا شود
شماری از فعالان پیشنهاد کرده اند که تنها به بایومتریک چشم زنان رایدهنده اکتفا شود

شماری از فعالان حقوق زن با ابراز نگرانی از گرفتن عکس زنان در روز انتخابات، می‌گویند که ثبت عکس زنان در بایومتریک باید اختیاری باشد و یا هم تنها به شناسایی چشم شان اکتفا شود.

فرشته فرح، مسوول دادخواهی شبکه زنان افغان به خبرنگاران گفت که در سیستم بایومتریک که برای جلوگیری از تقلبات انتخاباتی مدنظر گفته شده، وضعیت موجود زنان افغان در سراسر کشور را در نظر گرفته نشده است.

قرار است روز شنبه ۲۸ سپتمبر (شش میزان) انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شود.

بانو فرح افزود که با توجه به محدودیت‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی، اجباری بودن ثبت عکس زنان در روز رای دهی، چالش جدی و سد راه اشتراک زنان در انتخابات بوده می‌تواند.

او گفت: "اخذ عکس حین رای دهی در بعضی مناطقی که ایجاب می‌کند، اختیاری گردد. در صورت که اخذ عکس در پکیج بایومتریک الزامی باشد، پیشنهاد می‌گردد فقط به شناسایی چشم اکتفا شود".

هفتۀ گذشته شماری از زنان فعال در بامیان نیز با برگزاری راهپیمایی خواستار حق رای زنانی شدند که بنا بر مشکلات فرهنگی و سنتی جامعه، نمی‌خواهند بایومتریک شده و در روز انتخابات عکس آنان گرفته شود.

شماری از اعضای شبکه زنان نیز تاکید می‌کنند که در بعضی مناطق دور دست، ممکن خانواده‌ها به دلیل اجباری بودن اخذ عکس در زمان رای‌دهی، به زنان اجازۀ اشتراک در انتخابات را ندهند یا شماری از زنان به دلیل سنت‌های اجتماعی، از رای دادن منصرف شود.

روشن مشعل، عضو شبکه زنان افغان گفت:"بعضی از نظریات و پیشنهادات خانم‌ها و نگرانی‌های شان همراه ما شریک شد به ارتباط این که گرفتن عکس خانم‌ها در وقت رای دهی یک نگرانی برای شان بوده و این در بعضی مناطق افغانستان می‌تواند برای زنان مشکل ساز باشد".

در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ به این نگرانی‌ها گفت که عکس زنان توسط کارمندان زن گرفته خواهد شد و در میان اسناد محرم این کمیسیون نگهداری خواهد شد.

ذبیح الله سادات، سخنگوی این کمیسیون به صدای امریکا گفت که همان گونه که گرفتن عکس برای پاسپورت و تذکره ضروری است برای تضمین شفافیت انتخابات نیز مهم و ضروری است.

او گفت: "کمیسیون به خاطر شفافیت در پروسه انتخابات ریاست جمهوری عکس گرفتن خانم‌ها را هم اجباری ساخته، در گذشته همیشه سواستفاده صورت می‌گرفت از نام خانم‌ها و مردها به جای آن‌ها رای را استفاده می‌کردند."

زنان در انتخابات اخیر پارلمانی درافغانستان که در آن گرفتن عکس برای مشخصات بایومتریک اجباری نبود،حدود ۳۳ درصدمشارکت داشتند و به باور فعالان زن، اجباری شدن عکس در بایومتریک، ممکن بر مشارکت زنان در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر منفی برجا بگذارد.

XS
SM
MD
LG